Hopp til innhold

Streaming-suksess og Google-kalkun

NRKbeta-gutta loser oss gjennom årets oppturer og skuffelser i teknoverdenen.

Teknoåret 2011

Spotify i USA var en av årets høydepunkter, Google+ endte opp på motsatt ende av skalaen.

Foto: Fotomontasje / NRK

Teknoåret 2011 er, som alle andre varianter av året 2011, på hell - noe som betyr at det må oppsummeres.

Vi har henta inn eksperthjelp fra to av NRKs kvasseste teknohoder, Anders Hofseth og Eirik Solheim fra NRKbeta, og bedt dem plukke ut noen høydepunkter, skuffelser og overraskelser.

Streaming og kamera

Når det kommer til høydepunkter starter Hofseth med å peke på USA-lanseringa av Spotify, noe som ble en realitet etter lange forhandlinger med musikkbransjen.

– Det gledelige er at nå har det NRKbeta har spådd lenge faktisk skjedd - folk bruker streaming i stedet for fildeling, en anstendig andel betaler for abonnement, resten må lide seg gjennom reklamen, og artistene begynner å tjene litt penger igjen.

Eirik Solheim

Eirik Solheim trekker fram to forskjellige kamera som høydepunkter i 2011.

Foto: Svein Aronsen / NRK

Solheim trekker fram to nye kamera som de mest spennende nyvinningene.

Lytro light field-kameraet, som lar deg sette fokus etter at bildet er tatt ligger også fjellstøtt på "imponert over"-listen. Noen har rett og slett gått hen og laget et kamera som samler lys på en helt ny måte.

Canon presenterte i november sitt nye proffvidekokamera - C300 som kommer i januar.

– Rent teknisk gjør det ikke så mye som ikke en 5D Mark II gjør, men det er bygget for filming og et hardt liv på filmsettet, og virker som det er, uten masse løse ekstradingser. Dermed kan det lage bølger helt inn i Hollywood.

Solheim føyer likevel til at det er litt skuffende at samme leverandør ikke har kommet med en oppfølger til 5D Mark II.

– Tiden er moden for en oppdatering.

Kalkun fra Google

Anders Hofseth

Anders Hofseth kaller Google+ en kalkun.

Foto: Kim Erlandsen

Årets kanskje største skuffelse er det likevel Google som har stått for.

– Google+ må vel kunne kalles en kalkun. Det så ut som de hadde gjort alt riktig, men Facebook har nå så dype røtter - rett og slett i kraft av at "alle" er der - at brukerstrømmen ikke rikket seg. Det var altså ikke nok å bygge noe bedre for å utfordre Facebook, og det var ikke nok å være ett av verdens største selskaper, sier Hofseth og påpeker:

– Google+ er fortsatt nærmest en spøkelsesby.

Facebooks svar på tiltale ble det nye tidslinje-designet som ble begynt rulla ut tidligere i høst, men først nå begynner å nå ut til massene.

Katastrofal boksky

Solheim trekker fram Apples siste versjon av operativsystemet for Mac - OSX Lion - som en av årets teknofadeser.

– Et ressurskrevende monster uten viktige nyvinninger. Apples svar på Windows Vista.

Når det gjelder nasjonale skuffelser bruker Hofseth uttrykket "katastrofe" om Bokskya - den norske bokbransjens digitale distribusjonsløsning.

– Først og fremst er det bare utrolig trist at den norske forlagsbransjen har lært så lite av feilene musikkbransjen gjorde forrige tiår. Selv merker vi det på at vi heller leser engelsk enn norske forfattere.

Han påpeker at det er enkelt og rimelig å kjøpe engelskspråklig litteratur for nettbrett, men så vanskelig å skaffe norsk litteratur digitalt at vi ennå ikke har kommet til punktet hvor vi kan bli sjokkert over prisnivået.

– Og selv om leseopplevelsen er bedre på papir, vinner Amazons Kindle-konsept på at man har med seg boken man holder på med overalt - den ligger både i Kindle'n, iPad'en og mobilen.

Hurigruten overraska

Hurtigruten minutt for minutt

'Hurtigruten - minutt for minutt' fenga mer enn noen hadde turt å håpe på på forhånd.

Foto: NRK

Årets overraskelse er beta-gutta enige om at kom fra internt hold. Seertall og oppmerksomhet på Hurtigruten minutt for minutt overgikk alle forventninger og enda litt til.

– Vi hadde ventet det skulle være en veldig kul ting for en halvsmal krets av spesielt interesserte, og så ble det folkefest og seerrekorder over en lav sko. Det var overraskende. For hele NRK.

Om overraskelsen var intern i utgangspunktet ble den i høyeste grad ekstern etter hvert.

– Da regnskapet ble gjort opp, hadde vi etter fem og en halv dag levert streaming til 174 av verdens da 196 land. Det var sjokkerende og overraskende, sier Hofseth.

Telefon og helikopter

Når det gjelder årets favorittdingser velger Hofseth den samme dingsen som han har gjort de to foregående årene.

– Den gode gamle iPhonen. Den har tonnevis av funksjoner i arbeid og fritid, nytte og glede. iPaden er med større skjerm og større tastatur selvsagt bedre når jeg skal holde på mer enn fem minutter, men jeg har ingen lommer som er så store, så iPhonen bærer mye av lasset.

Solheims valg er noe mer originalt - han lander på et hjemmebygd quadkopter.

– Jeg liker dingser som kombinerer mange forskjellige teknologier. Et quadkopter er en innretning som ikke på noen måte kunne fungert uten ganske imponerende datakraft ombord. Samtidig er de sterke børsteløse motorene et spennende stykke fysikk og elektronikk.

Han forklarer at det er avhengig av kjemien i moderne LiPo-batterier for å få såpass store mengder ampere på kort tid.

– Når du topper dette med muligheten til å filme og fotografere på helt nye måter fra selve farkosten, og en fascinerende blanding av teori og ren koordineringsferdighet for å klare å manøvrere det hele så har du en dings det er lett å like.

Quadkopter

Eirik Solheims favorittdings i 2011 - et quadkopter.

Foto: Eirik Solheim

Spotify for film?

En årsoppsummering er ikke komplett uten at blikket løftes litt mot året som skal komme. Hofseth gleder seg til NRKs nye programspiller, nett-TVen skal fornyes.

– Vi har lekt med prototypene en stund nå, og det ser veldig bra ut. Behagelig og krystallklar seeropplevelse både på PC, på iPad og mobil. Den tar ikke bare igjen det forspranget NRK har mistet på de ti årene vi har hatt dagens nett-TV, men er rett og slett et lite hopp forbi feltet. Det blir stas.

Han spår også at filmbransjen kan finne på å starte på revolusjonen som er dømt til å komme.

– Det begynner å bli på høy tid med en "Spotify for film". Filmbransjen er seig og ligger enda noen år bak musikkbransjen, men markedet er modent for plukking - vi har bredbånd, og veien mellom bredbåndet og flatskjermen blir kortere for hvert år.

Hofseth forklarer at alt for mange titler foreløpig blir holdt igjen fra tjenester som Netflix, og uansett ikke er tilgjengelige over hele verden.

– Dette holder den ulovlige fildelingen i live. Men det er mange av de samme internasjonale storaktørene i film og musikk, så man kan jo håpe de ser hva som skjer når Spotify rulles ut over verden og tenker "hva hvis vi prøver det samme med film".