Hopp til innhold

Youtube-stjernen «Nordavinden» skal bruke populariteten sin til å samle inn penger

I slutten av måneden skal norske youtubere prøve å få flest mulig til å samle inn og donere penger til forskjellige veldedige organisasjoner. Fredrik «Nordavinden» Hagen vet fortsatt ikke hvordan han skal klare det.

Fredrik «Nordavinden» Hagen

– Jeg valgte å samarbeide med Redd Barna fordi det er den veldedige organisasjonen jeg har hørt mest om, og fordi jeg mener arbeidet for barn er veldig viktig, sier Fredrik «Nordavinden» Hagen.

Foto: Redd Barna

– Jeg gleder meg veldig til å gjøre dette. Jeg driver jo for det meste med gaming på kanalen min, så det er kult å kunne bidra til å samle inn penger til veldedighet. Inntrykket mitt er at unge folk også er ganske engasjerte i denne type ting, sier Fredrik Hagen.

Youtube kaller han seg «Nordavinden». Der følges han av over 37.000 personer. Hagen er en av 63 norske youtubere som er invitert til å bidra til Giving tuesday den 28. november.

Planen er at de 63 youtuberne får velge en av elleve veldedige organisasjoner de kan samarbeide med. Frem mot den 28. november skal de prøve å engasjere flest mulig mennesker og samle inn flest mulig penger gjennom stunts på deres Youtube-kanaler.

Alt kulminerer i en fem timers direktesending på sosiale medier.

– Moderne basar

– Dette er en slags moderne form for basar, og en ny måte å nå yngre målgrupper på, sier Katarina Bull, ansvarlig for Giving tuesday-prosjektet i Redd Barna.

– Men vi er veldig tydelig på at vi ikke skal oppfordre barn til å donere penger. Det vi først og fremst ønsker er å engasjere og informere den yngre garde om vårt arbeid, fortsetter hun.

Redd Barna har inngått samarbeid med seks youtubere, deriblant Fredrik «Nordavinden» Hagen. Kreftforeningen er også med på Giving tuesday.

– Vi er veldig spente på hvordan dette blir. Vi håper at vi kan nå en ny gruppe i befolkningen, slik at vi kan spre informasjon om det arbeidet vi gjør, og kanskje engasjere enda flere, sier Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen.

De har allerede rukket å tjene en del penger på engasjementet til norske youtubere. I fjor samlet Prebz & Dennis inn nærmere en halv million kroner til foreningen. Og forrige helg samlet John Freddy «Naireks» Jakobsen inn over 100.000 kroner gjennom en 48-timers nettsending.

Kreftforeningen

John Freddy «Naireks» Jakobsen (til venstre) samlet inn over 100.000 kroner til inntekt for Kreftforeningen gjennom en 48-timers nettsending forrige helg. Her sammen med Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen.

Foto: Kreftforeningen

– Spennende å se

Også Fredrik «Nordavinden» Hagen har litt erfaring med å jobbe for veldedige organisasjoner. Han bidro i John Freddy Jakobsens nettsending til inntekt for kreftforeningen i fjor, og bidro også med et lite stunt i forbindelse med årets TV-aksjon (se video nederst i saken).

Men hva han skal gjøre i forbindelse med Giving tuesday er fortsatt uvisst.

– Jeg har foreløpig ikke rukket å planlegge så mye. Dette er jo ganske nytt for oss også, så det blir spennende å se hva vi får til, sier han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark