Hopp til innhold

Kåringen av «Norges verste vei» endrer ikke planene for E16

E16 mellom Bergen og Voss er kåret til «Norges verste vei». Ny vei vil likevel ikke stå ferdig før om 11 år. – Dette er et resultat av feil prioritering, sier samferdselsministeren.

Ras ved Stanghelle E16

– LIVSFARLIG: Det var juryens begrunnelse for at av strekningen mellom Bergen og Voss vant kåringen av «Norges verste vei». Bildet er fra et ras på E16 ved Stanghelle.

Foto: Karl Martin Valestrand

I går ble E16 mellom Bergen og Voss tildelt tittelen «Norges verste vei» i NRK sin uoffisielle kåring.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) er ikke overrasket over at nettopp denne strekningen vant kåringen. Ny vei vil likevel ikke stå ferdig før tidligst innen 2029.

– Det tar tid å forberede et slikt prosjekt. Vi må være sikre på hvor veien skal gå, før vi bestiller gravemaskiner. Dette må vi blir enige med lokalpolitikerne om, sier Solvik-Olsen.

Ketil Solvik-Olsen

TAR TID: – Vi mener at strekningen skal kunne stå ferdig inne 2029, men det er avhengig av at vi klarer å bli enige med lokalpolitikerne om hvor vi bygger veien. Det er et stort prosjekt, sier Solvik-Olsen.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Utbygging kunne tatt åtte år

Oppstart for utbedring av E16 var opprinnelig planlagt til 2021. I fjor ble det imidlertid klart at byggestarten ble forskjøvet til 2024.

Bystyrerepresentant i Bergen Dag Skansen (H) mener prosjektet som helhet burde kunne ferdigstilles på åtte år.

– Vi møtte transportkomiteen på Stortinget for 3–4 år siden. Da var alle enige om å gjøre noe med E16 meget raskt. Men så kom unnvikelsene, sier Skansen.

Vegdirektør i vegvesenet Terje Moe Gustavsen sier at en slik kåring er med på å holde oppmerksomheten rundt veistrekningen oppe. Han mener likevel ikke det vil være aktuelt å fremskynde prosjektet om ny vei.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen

UROVEKKENDE: Vegdirektør i vegvesenet Terje Moe Gustavsen sier det er påfallende at mange av de dårligste veiene i landet ligger på Vestlandet.

Foto: Knut Opeide

– Ti år er lenge, men da vil vi faktisk ha en helt ny og trygg veistrekning, sier han.

Medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen Magne Rommetveit (Ap) har likevel et håp om at kåringen kan føre til at ferdigstillingen kan fremskyndes.

– Denne kåringen er massiv. Det er omtrent som å kåre en nasjonalrett. Jeg håper at kåringen kan gjøre at man legger merke til problemet, sier Rommetveit

Ras på E16 ved Bolstad i juni 2016

STOR RASFARE: I løpet av en periode på 28 år har det gått 180 ras og skred på strekningen. Bildet er fra et ras på E16 ved Bolstad i juni 2016.

Foto: Drone / Bergen brannvesen

Budsjett på flere titalls milliarder

Samferdselsministeren sier han forstår at folk er utålmodige for å få i gang prosjektet. Han mener likevel at planprogrammet, som nå er godkjent av kommunaldepartementet, er en milepæl.

– Dette er noe som har vært diskutert i flere tiår uten at noe har blitt gjort. Nå begynner det å komme klar planlegging på hvor veien skal gå. Dette er ikke lenger noe vi snakker om, men noe vi faktisk planlegger i detalj, sier han.

Solvik-Olsen forteller at prosjektet vil koste flere titalls milliarder kroner. Bystyrerepresentant i Bergen, Dag Skansen, mener dette er et prosjekt som det må finnes penger til utenom ordinære prosesser.

Dag Skansen

– DYPT TRAGISK: – E16 er en vei folk faktisk har reell angst for å kjøre på. Meg selv inkludert, sier bystyrerepresentant i Bergen, Dag Skansen (H).

Foto: Ingvild Fjelltveit / NRK

– Penger har man klart å finne når det gjelder gjenreising av regjeringskvartalet. For ikke å snakke om milliardene som har ruller ut av Stortingets byggeprosjekt, sier Skansen.