Hopp til innhold

Mener Youtube må punge ut for musikk

Nye tall viser at inntektene fra musikkstrømming øker. Men norske artister, plateselskaper og rettighetshavere er lei av at det nesten ikke kommer noen inntekter tilbake til dem når folk hører musikk på Youtube.

Youtube

Strømmeinntektene til norsk musikkbransje var på 619 millioner kroner i 2017, men bare 26,5 millioner av disse kom fra Youtube. Samtidig bruker halvparten av alle unge nordmenn Youtube til å lytte til musikk.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

Inntektene for salg av musikk i Norge fortsetter å øke, viser tall fra IFPI Norge, som er en forening for norske og internasjonale plateselskaper i Norge.

Deres oppsummering viser at inntektene på musikksalg i 2017 økte med 26 millioner kroner fra året før, og er nå på 730 millioner kroner.

Halvparten av de unge bruker Youtube til musikk

Marte Thorsby

IFPI-direktør Marte Thorsby er glad for at inntektene på musikksalg øker, men mener at Youtube må betale mer i vederlag.

Foto: IFPI Norge

Hovedårsaken er at strømmetjenestene får stadig flere betalende kunder, og 85 prosent av alt salget av innspilt musikk i Norge skjer nå via slike tjenester.

Men IFPI Norge er kritiske til at Youtube ikke er med på å sikre større inntekter for norsk musikkbransje. Tallene deres viser nemlig at inntektene fra Youtube var på 26,5 millioner kroner i 2017 – altså bare i overkant av 4 prosent av de totale strømmeinntektene.

Samtidig er Youtube en av de aller mest brukte tjenestene til å høre musikk. I en undersøkelse fra Kantar Media kommer det fram at halvparten av alle nordmenn mellom 15 og 29 år bruker Youtube for å lytte til musikk.

– Påfallende lite penger

IFPI-direktør Marte Thorsby er meget kritisk til at Youtube ikke legger igjen mer penger til musikkbransjen når såpass mange bruker kanalen for å høre på musikk.

– Det går påfallende lite penger tilbake til musikere og opphavsmenn sett opp mot det enorme konsumet av musikk som skjer via Youtube, sier hun.

– Spotify og Youtube er helt åpenbart de to største tjenestene i musikkindustrien, men lever i to helt forskjellige markeder fordi Spotify må betale for hvert eneste sekund med avspilt musikk, mens Youtube ikke gjør det, sier Thorsby.

Hun sier at dette skyldes at Youtube kan gjemme seg bak et såkalt «safe harbour»-regelverk i EU.

– Det er ikke Youtube selv som laster opp musikken – det er det brukerne som gjør. Og da hevder Youtube at de ikke har et ansvar for å klarere rettigheter, forklarer Thorsby, som sier at det kan komme en endring på dette allerede i vår.

IFPI og en rekke andre organisasjoner har jobbet i lang tid opp mot EU for å få en slutt på at ulisensierte tjenester som Youtube kan tilby innhold gratis.

– Jeg tror og håper at Spotify og Youtube ender opp med å leve på like markedsmessige vilkår og at Youtube også er ansvarlig for å klarere bruk av innhold sånn at penger går tilbake til de som eier innholdet, sier hun.

– Vi samarbeider med musikerne

Også artistenes interesseorganisasjon GramArt støtter kritikken mot Youtube:

– Vår holdning er at Youtube ikke betaler nok for det innholdet de strømmer. Youtube er en viktig kanal for artistene å vise seg fram på, så vi vil ikke stoppe dem, men vi synes de skal betale for seg og følge åndsverkloven, sier daglig leder Elin Aamodt.

En talsperson for Youtube kommenterer kritikken på denne måten – i en e-post:

– Youtube samarbeider med musikkindustrien for å sikre mer inntjening til musikere, plateselskaper og utgivere. Bare de siste 12 månedene har Youtube brakt inn mer enn en milliard dollar til musikkindustrien gjennom reklameinntekter, og denne summen øker fra år til år takket være avtalene vi har fått på plass med den store majoriteten av plateselskap, utgivere og samarbeidspartnere.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters