Hopp til innhold

Vil ta tilbake livemusikkmagien

Etter frustrasjon over bråkete konsertpublikum som overdøvet artisten på scenen startet Sofar Sounds opp sitt eget konsept. Nå tar konseptet Oslo med storm.

Av Maren Blomstereng, leder i SoFar Sounds Oslo.

Leder i Sofar Sounds Oslo, Maren Blomstereng ønsker å bringe magien tilbake til live-musikken. Hun mener magien handler om det intime møte mellom artist og publikum.

Foto: Kaja Marie Andreassen / NRK

Oppmøtestedet er lokalet 657 i Oslo. Klokkeslettet er 20.00. Datoen er 11. april. Det er alt man vet før denne kveldens Sofar-konsert skal gå av stabelen.

– Sofar Sounds ble startet i 2009 av to fyrer som heter Rafe Offer og Rocky Start. De var på konsert og opplevde det veldig mange opplever. De nesten ikke kunne høre artisten som sto på scenen fordi publikum bråkte rett og slett for mye, sier leder for So Far Sounds Oslo Maren Blomstereng.

De to oppgitte fyrene i London startet opp konseptet som senere skulle bli kjent som So Far Sounds. Fra en intim konsert i deres egen stue hvor publikum enkelt og greit ble bedt om å være stille, vokste konseptet raskt.

Av Book Club.

På lokalet 657 i Oslo har folk samlet seg på puter på gulvet for å se tre artister de på forhånd ikke visste hvem var. Robbie Horlick er en av dem som har opptrådte på Sofar Sounds onsdag.

Foto: Kaja Marie Andreassen. / NRK

Frustrasjon rundt bråkete publikum

I dag operer So Far Sounds i 406 byer rundt om i hele verden og Oslo er en av byene hvor So Far har flest konserter. Blant artistene som har opptrådt er Mikahel Paskalev, deLillos, Jon Olav og Daniel Kvammen. Maren Blomstereng tror konseptet har vært etterlengtet i Norge.

– Vi følger jo med på avisoverskriftene etter festivaler og får med oss dette med bråkete publikum og frustrasjonen rundt det. Og da er det veldig gledelig å være med på noe som tilbyr det motsatte, sier Blomstereng.

So Far Sounds Oslo har holdt konserter siden 2015, og har ekspandert spesielt de to siste årene. Nå spilles det mellom 8 og 10 So Far konserter i Oslo i måneden. En av dem fant sted denne onsdagen.

– Det handler om det intime, det litt mindre. Jeg synes fort store konserter kan bli litt kjedelige. Man mister mye fokus, og det er så mye som skjer rundt med at folk blir veldig fulle, man står som sild i tønne og alle står med telefonene sine.

Dette sier Birthe Hodne, som er en av dem som har dukket opp for å se onsdagens Sofar- konsert. Da bandet Dark Roast inntok scenen ble det rett og slett helt stille. Dette er trolig det eneste stedet i Oslo med over 50 personer samlet hvor ingen har mobilen oppe. Alle øyne er rettet mot artisten.

Av vokalisten i Dark Roast.

Det er en helt unik opplevelse å komme så nær publikum at du kan se alle reaksjonene deres mener vokalist i bandet Dark Roast, Johan Helland.

Foto: Kaja Marie Andreassen

Alle artister på lik linje

– Folk følger automatisk med når det er så nært og så få. Det blir mer som å ha en samtale med noen kontra å holde et foredrag. For når man står bare to personer og snakker, så må den andre følge med.

Dette sier trommeslager i Dark Roast, Bård Berg. De er et av tre band som har spilt denne kvelden. For Sofar er nemlig et konsept, helt uten headliner.

– Man drar ofte på konsert, og så kanskje hopper man over supportbandet. Det er noe av grunnen til hemmeligholdet: At vi vil at publikum skal respektere alle artistene på lik linje. Uavhengig av hvor store de er og hvor de kommer fra, sier Blomstereng.

Må ta seg selv i nakken

Lokalet 657 har vært fylt opp til randen med publikum. Det har vært en konsert utenom det vanlige. Uten bar, lysende mobiltelefoner, uten forstyrrelser. Maren Blomstereng synes det er viktig å ta med seg denne respekten for artister, også på andre konserter.

– Når jeg vet hvordan det er å være på konsert hvor det er stillhet rundt meg, så går ikke jeg og bråker på konsert i dag. Jeg tror man må ta seg selv i nakken, se på artisten og tenke: dette her har de jobba beinhardt for og jeg skal pine meg respektere det, eller så er det ikke noe vits i å være her.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters