Hopp til innhold

Derfor er det viktig å slå på flymodus

Når flyet stiger, går mobilen i søkemodus og signalstyrken øker kraftig. Det kan påvirke flyets systemer i en kritisk fase, ifølge Luftfartstilsynet.

kabin

Stråling fra mobil går rett inn i øreklokkene til pilotene. Lyden kan overdøve viktig informasjon og gå ut over sikkerheten, ifølge Widerøe. Illustrasjonsfoto.

Foto: Marit Aaby Vebenstad / NRK

Mange av oss drøyer i det lengste med å slå på flymodus når vi skal ut å fly. Andre stresser over sidemannen som tekster selv om flyet er i ferd med å ta av.

Men hvor viktig er det egentlig å følge instruksene om å sette på flymodus?

– Veldig viktig. Det kan oppstå kritiske situasjoner hvis du ikke følger påbudet, sier informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

Catharina Solli

Informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli sier at det kan oppstå kritiske situasjoner dersom man ikke følge påbudet.

Foto: Widerøe

– Det ligger grundige tekniske analyser og risikovurderinger bak reglene til flyselskapene, sier flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet Ståle Rosland.

Signalene øker når flyet stiger

Han forklarer at mobiler har kraftige sendere som hele tiden vil optimalisere søkeforholdene på bakken.

– Når flyet stiger, går mobilen i søkemodus og signalstyrken øker kraftig, forklarer han.

Og selv om moderne fly er relativt godt beskyttet mot stråling, er det en mulighet for at flyets systemer blir påvirket av kraftige sendere.

– Dette er særlig viktig i kritiske faser når flyet er nær bakken og er avhengig av en presis navigasjon.

Støy på grunn av stråling fra mobiler er også en viktig grunn til å følge reglene.

Flymodus

Når man setter på flymodus slutter mobilen å sende og motta signaler. Illustrasjonsfoto.

Foto: Skjermdump

– Mobiler avgir statisk støy som går rett inn på øretelefonene til pilotene våre. De mottar kontinuerlig viktig informasjon. Det kan gå ut over flysikkerheten dersom det blir vanskelig å oppfatte hva som blir sagt, sier Solli i Widerøe.

Forbudet er opphevet

I 2014 opphevet Det europeiske flysikkerhetsbyrået totalforbudet mot bruk av forbrukerelektronikk om bord i fly. Men for at flyselskapene skal få tillate mobilbruk i fly, må de dokumentere at flyene kan takle slik stråling.

– Dette er svært kostbart og gir liten eller ingen økonomisk gevinst i forhold til kostnadene, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Tonje Næss.

Foreløpig er det ingen flyselskap som tillater bruk av mobil uten flymodus, ifølge Luftfartstilsynet.

Næss sier at alt elektronisk utstyr i teorien kan forstyrre flyets systemer.

– Det er sjeldent dekning høyt oppe i luften, så det er uansett ikke noe vits å ha flymodus av, sier hun.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)