skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

The Beatles

Tidenes største pop/rock gruppe, the Beatles, hadde en sped start i Liverpool i 1957.

Publisert 09.10.2001 22:01.
John Lennon.
James Paul McCartney (født 18. juni 1942 i Liverpool) forsøkte sommeren 57 å bli medlem i skiffle-gruppa the Quarry Men der John Winston Lennon (født 9. oktober 1940 i Woolton, Liverpool) var med. McCartney imponerte Lennon med å kunne stemme gitaren og hadde god peiling på rocketekster.

Skiffle på vaskebrett

Skiffle var en populær musikkform i den nordlige delen av Storbritannia, der skotten Lonnie Donegan var den ukronete konge av skiffle. Ordet skiffle kommer fra USA der det ble brukt om musikk som ble spilt av musikere som var så fattige at de ikke hadde råd til å kjøpe instrumenter. Vaskebrett og andre hjemmesnekrete rytmeinstrumenter ble derfor tatt i bruk.

George Harrison.
I løpet av et år var også George Harrison (født 24. februar 1943 i Wavertree, Liverpool), blitt med. I 1958 laget de en demonstrasjonsplate med Buddy Hollys ”That’ll be the day” og Harrison- og McCartneys ”In spite of all the danger”. I utkanten av Liverpool drev Mona Best en ungdomsklubb i kjelleren på det store huset sitt. Hun kalte stedet Casbah Coffee Club. 29. august 1959 fikk Quarry Men muligheten til å spille der, og det gjorde de så bra at de fikk spille der hver lørdag til 10. oktober. De var med i en talentkonkurranse og da kalte de seg Johnny & the Moondogs. En kunstskolevenn av John Lennon, Stuart Sutcliffe, ble med, og sønnen til Mona Best, Pete, ble gruppas trommeslager. Det var gode øvingslokaler hos Best-familien.

Paul McCartney.

Silver Beetles

Like etter reiste gruppa til Hamburg i Tyskland. Lennon og McCartney utviklet låtskrivingen, og de sto hverandre nær, for begge hadde også mistet sine mødre. I Hamburg deltok Ringo Starr (Richard Starkey født 7. juli i Dingle, Liverpool) på et plateopptak. 27. desember 1960 spiller gruppa som blant annet har kalt seg Silver Beetles, i Litherland Town Hall i Liverpool. Der startet hysteriet og gruppa oppdaget at alle nettene i Hamburg hadde gjort dem til et bra band.

Ringo Starr.
I februar 1960 spilte de for første gang i Cavern-klubben – og det skulle bli mange flere konserter i kjellerlokalet i Matthew street i Liverpool. Hamburg ventet igjen, og denne gang var Stuart Sutcliffes kjæreste, Astrid Kirchherr, gruppas stylist. Som the Beat Brothers fikk de være med på et plateopptak med Tony Sheridan. Sistnevnte sang ”My Bonnie”, mens John Lennon fikk prøve seg med ”Ain’t she sweet” .Gruppa spilte også inn instrumentalen ”Cry for a shadow”.

Cavern

Hjemme i Liverpool drev Brian Epstein en plateforretning, og en dag begynte forespørslene om disse tyske innspillingen å komme. Epstein fikk høre at the Beatles spilte i Cavern-klubben like ved, og gikk for å høre på dem den 9. november 1961. Det ble flere besøk, og
The Beatles på den legendariske klubben the Cavern.
Brian Epstein ønsket å bli deres manager. Sutcliffe var blitt igjen i Hamburg, og døde før the Beatles kommer tilbake dit.

Epstein kontaktet flere plateselskaper for å få kontrakt, men ingen slo til før George Martin i det lille selskapet Parlophone reagerte. I juni gjorde de prøveopptak i Abbey Road-studioene. George Martin hadde sans for gruppa, men synes ikke trommeslager Pete Best holdt mål. Dermed ble den tunge avgjørelsen tatt. Best fikk sparken, noe de kvinnelige tilhengerne deres i Liverpool likte dårlig. Ringo Starr fra Rory Storm & the Hurricanes fikk jobben, men Martin hadde for sikkerhets skyld hyrte inn en studiomusiker til de første ordentlige plateopptakene 14. september 1962. De ble bedt om å spille inn ”How do you do it”, men the Beatles insisterte på å få spille inn eget materiale. Det ble et kompromiss: the Beatles spilte den inn, men slapp å gi den ut på plate (i stedet gikk den til Epsteins andre populære gruppe Gerry & the Pacemakers som året etter sendte den til topps). The Beatles fikk spille inn sin egen ”Love me do”, og den krabbet opp 27. plass i England i oktober 1962.

En "picture-disc"-utgave av "Love me do".

USA

Men så i februar 1963 kom ”Please Please me”, og føyk til topps på Radio Lux’ ”Top Twenty”-liste. Og deretter kom albumet med samme tittel. Derfra og ut 60-tallet dreide det meste seg om the Beatles. Stadig nye utfordrere dukket opp, men ingen var i nærheten av the Beatles. Det tok et år før amerikanerne fikk ørene opp, men med ”I want to hold your hand” i 1964 var jobben gjort. the Beatles tok så absolutt igjen det tapte: I april 1964 dominerte de Billboards liste som ingen andre har gjort verken før eller siden. 4. april hadde de fem første plassene, og uka etter var ”Can’t buy me love” var nr. 1, ”Twist & Shout” nr. 2, ”She loves you” nr. 4, ”I want to hold your hand” nr. 7 og ”Please pleese me” nr. 9. I tillegg lå det Beatlesplater på 14., 38, 48, 50, 52, 61, 74, 78 og 81. plass!

Revolusjonerte

Hver gang et nytt album var på gang, ventet man seg en helt ny musikalsk opplevelse. the Beatles revolusjonerte dessuten plateomslagene, begynte å legge ved tekstene til sangene, og produksjonstakten var enorm. I tillegg klarte de også å vende opp ned på poppfilmene med ”A hard day’s night” og ”Help”. Først da manager Brian Epstein døde 27. august 1967, og de litt i villrede laget TV-filmen ”Magical Mystery Tour”, kom den første sure kritikken. Men vi hadde allerede fått ”Sgt. Pepper”, og ennå hadde vi ikke hørt ”Abbey Road” og de andre godbitene.

John, Paul og George under innspillingen av "Let it be".
I januar 1968 startet de selskapet Apple som skulle gi unge talenter sjansen. James Taylor var blant dem som fikk spille inn plate. Bortsett fra the Beatles egne utgivelser, ble ikke Apple noen blomstrende butikk.

Slutten

Men the Beatles vokste fra hverandre. John Lennon ble mer og mer opptatt av livet med Yoko Ono, George Harrison syntes han ble avspist med for få komposisjoner på platene, Ringo Starr synes ikke han hadde noe å gjøre i det hele tatt, og Paul McCartney ble beskyldt for å være for sjefete, og Linda Eastman var kommet inn i bildet. For å ta noen av elementene i oppløsingsprosessen. Problemer til tross laget de fortsatt fin musikk, både hver for seg og delvis samlet. George Martin, som hadde produsert mesterverkene, og som omsatte i praksis de voldsomme musikalske ideene til the Beatles, ble skjøvet ut og Phil Spector skulle remixe det som skulle bli ”Let it be”-albumet. McCartney ble særlig opprørt over felene på ”the Long and winding road”, og at Allen Klein ble dratt inn som foretningsfører. Det ender med at Paul McCartney i 1970 forlot the Beatles, og ga ut sitt første soloalbum. Historiens mest berømte gruppe var historie.

Stein Dag Jensen

LENKER
The Beatles Offisiell hjemmeside
Bakgrunn: The Beatles (09.10.2001)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM THE BEATLES

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no