Hopp til innhold

Dieselbilsalget har falt med tre fjerdedeler

Salget av nye dieselbiler har aldri vært så lavt som nå. Siden toppåret 2011 har salget gått ned fra hele 75,7 prosent til 18,1 i juli. Bunnen er ikke nådd, tror bransjen.

Salgssjef i Mobile, Roy Nikolaisen

LAVE SALGSTALL: – Vi har ingen nye dieselbiler inne, og det sier litt om hva folk i Oslo etterspør, sier salgssjef i Mobile, Roy Nikolaisen.

Foto: KAI RUNE KVITSTEIN

– Vi merker det først og fremst på hvor kundene kommer fra. I Oslo er det ikke stor etterspørsel etter diesel. Der er det elektriske eller små bensinbiler som gjelder, sier salgssjef i Mobile Oslo, Roy Nikolaisen.

På syv år har salget av nye dieselbiler falt med hele tre fjerdedeler.

Ingen kjøper færre dieselbiler enn folk i Hordaland og Oslo – her utgjør dieselbilen nå 11,6 prosent og 12,5 prosent av nybilsalget.

I Finnmark derimot, er 35,8 prosent av nybilene dieselbiler.

Har ingen nye dieselbiler inne i Oslo

I bilforretningen på Ensjø har de ingen nye dieselbiler inne for øyeblikket. Men når de selger til folk utenfor hovedstaden, utgjør salget nesten 50 prosent av den totale omsetningen.

– Vi selger mindre dieselbiler til personkunder nå enn før, men ser at salget fortsatt er der, sier Nikolaisen.

Ifølge salgssjefen er den typiske dieselbil-eieren en som bor utenfor storbyen. Som er opptatt av størrelse, og som kjører mye.

Spørsmålet om når dieselbilene eventuelt vil forsvinne fra markedet, avhenger av avgifter og gode elektriske alternativer, tror Nikolaisen.

Håper på markedspris

Tony Bravo

OPTIMIST: Tony Bravo forsøker å selge sin brukte dieselbil, og er optimistisk med tanke på å oppnå markedspris.

Foto: Kai Rune Kvitstein

– Det er kanskje ikke det beste markedet, men det er mange som har sett på den og lagt den til som favoritt, sier Tony Bravo.

Han har lagt ut en salgsannonse på Finn.no og skal ha vel 58.000 kroner for sin Passat 2007-modell, som har gått ca. 220.000 kilometer.

– Det er litt rust på den, men ellers er den i god stand, sier Bravo.

Han er optimist og håper på markedspris. Men har ikke justert prisen uti fra at det er en dieselbil i Oslo han forsøker å selge.

Muligens har Bravo rett, for selv om salget av nye dieselbiler går tregt, er det enklere å selge brukte dieselbiler, ifølge salgssjefen hos Mobile.

– I Finnmark er dieselbilen fremdeles et godt valg

Målet fra norske politikere er at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025.

Øyvind Solberg Thorsen

VALGMULIGHETER: – Vi tror det handler om at folk tar bevisste valg etter hva de har behov for, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Foto: Kai Rune Kvitstein

– Flere og flere etterspør biler som kan lades. Både på landsbasis, i de store byene og i enkelte fylker hvor det er dyrt å kjøre gjennom bomringen, i tunneler eller på ferger, sier Øyvind Solberg Thorsen, i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Han er ikke overrasket over det lave dieselbilsalget, og gir media litt av skylden for nedgangen.

– Media har fokusert veldig på at du kanskje ikke får bruke dieselbilen i enkelte byer. Det har også vært snakk om at det blir stadig dyrere å bruke den, særlig i Oslo og Bergen.

Han mener man må se på den individuelle bruken når man skal velge ny bil.

– I Finnmark, hvor det er langt mellom ladepunktene, vil dieselbilen fremdeles være et godt valg, sier Thorsen.

AKTUELT NÅ