Kunstig intelligens skal hjelpe både forsikringsselskapene og kundene til å spare penger, hvis du er villig til å dele privat informasjon.
– Man kan for eksempel varsle en kunde om at en flom er på vei mot huset, eller at man beveger seg i et område hvor det er mye lommetyveri, sier Lars Erlend Leganger i Sparebank 1 Forsikring til NRK.
Leganger mener man kan se for seg en framtid hvor man blir tvunget til å dele personlig informasjon med forsikringsselskapene for å få en god pris på forsikringen, men at dette ikke nødvendigvis er en fasit eller et mål for hvordan fremtidens forsikring blir.
– En skal respektere at ikke alle ønsker å dele slik informasjon med forsikringsselskapene sine, men om man har lyst til det, så mener jeg at selskapene skal ta den utfordringene og står klar med trygghetstjenestene, sier han.
For å ta i bruk kunstig intelligens, kjøpte Sparebank1 Forsikring en kraftig spill-PC til rundt 100.000 kroner. Så tok de utgangspunkt i program som teknologigigantene har lagt ut åpent, sier Lars Erlend Leganger.
Teknologien tillater dermed at man blant annet kan overvåke folk på ferie. Sparebank 1 har ingen konkrete planer om å tilby en slik tjeneste, og vil i tilfelle først kartlegge om kundegruppen er villige til å dele den typen informasjon.
– Deretter vil det eventuelt være naturlig å teste den ut på en mindre gruppe kunder først, sier Leganger.
- Les også:
– Forsikringsselskaper står overfor dilemmaer
Catharina Nes, fagdirektør i datatilsynet, sier at forsikringsselskapene må vurdere hvor langt inn i folks liv de skal gå.
– Når forsikringsselskapene nå tar i bruk ny teknologi er det i praksis ingen grenser for hvor mye data de kan samle inn fra oss. Forsikringsselskapene står derfor overfor noen dilemmaer fremover, og må være varsomme med å ikke drive ren overvåking, sier hun til NRK.
Hun mener at hvis innsamlingen av data blir for omfattende kan det legge begrensninger på folks liv.
– Man blir mer bevisst på hvordan man oppfører seg for å få en fordelaktig pris. Dette kan selvfølgelig være bra. Men det kan også føre til at man lar være å gjøre helt legitime ting som man ellers ville gjort. Det blir en tilværelse der alle skal leve på den smale sti, sier hun til NRK.
Nes mener at forsikringsselskapene må legge opp til reell valgfrihet.
– De må unngå at kunder føler seg presset til å dele data for å få en bedre og billigere forsikring. Hvis ikke kan vi få en utvikling der de som ikke ønsker å bli sporet får så dyr forsikring at de heller velger å spare penger i banken, mener Nes.
I en undersøkelse utført av Datatilsynet oppga kun 13 prosent at de ønsket en utvikling der forsikringspriser ble beregnet ut ifra detaljert sensorinformasjon fra deres hverdagsliv.
Vil spare millioner
I første omgang skal en datamaskin hos Sparebank1 Forsikring kontrollere glasskadesaker for å avsløre forsøk på svindel med dataprogrammet Tellef Taksthjelp
Skadete og ødelagte frontruter kostet norske forsikringsselskaper nesten 1,6 milliarder kroner i fjor. Samtidig har bare omlag hver tiende sak hittil blitt kontrollert, ifølge Sparebank1 Forsikring. De fleste har gått rett til utbetaling.
Den nye teknologien skal avsløre forsøk på svindel. I første omgang skal dataprogrammet Tellef Taksthjelper kontrollere alle glasskadesaker for å avsløre forsøk på svindel.
– Vi går fra bare å ta stikkprøver, til at alle bilglass-saker blir kontrollert av den kunstige intelligensen, sier Lars Erlend Leganger i Sparebank1 Forsikring.Han leder selskapets arbeid med maskinlæring og kunstig intelligens.
Sparebank 1 Forsikring forventer å spare flere millioner kroner bare på bedre kontroll.
– Vi tjener selvsagt på at det blir færre utbetalinger til folk som ikke skal ha dem. Det igjen gjør jo at for eksempel kundenes egenandel på en frontrute kan holdes så lav som mulig, sier kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Forsikring Simen Rudi til NRK.
- Les også:
- Les også: