Hopp til innhold

– 258 planoverganger må sikres bedre

To dødsulykker på ett år har fått Havarikommisjonen til å reagere. I en ny rapport ber de Bane Nor om å merke usikrede planoverganger bedre.

Stopp, se og lytt etter tog

ADVARSEL: Et enkelt skilt er eneste advarsel på mange jernbaneoverganger.

Foto: Lars Bilit Hagen / NRK

– Dagens situasjon hvor det kun er et skilt hvor det står «stopp, se og lytt etter tog», er kanskje ikke tilstrekkelig, sier Kurt Olsen, avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport (SHT).

To dødsulykker på usikrede planoverganger i fjor, har fått SHT til å reagere. I rapporten anbefaler de Statens jernbanetilsyn å be Bane Nor vurdere barrierer som er bedre egnet til å fange trafikanters oppmerksomhet.

258 usikrede planoverganger

I Norge er det i dag 258 planoverganger uten veisikringsanlegg. Det vil si at de ikke er sikret med bom eller varslingsanlegg.

Kurt Olsen havarikommisjonen

HAVARIKOMMISJONEN: Avdelingsdirektør Kurt Olsen i Statens havarikommisjon for transport.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

– Det aller beste ville være at Bane Nor gjør en total sikring av alle planoverganger, men det er vel litt urealistisk. Det finnes nok alternative tekniske løsninger, sier Olsen.

Han sier at mange i dag kjører i lydtette biler, ofte med musikk på. Det gjør det vanskelig å høre tog, som i utgangspunktet er stillegående. Derfor mener han tydeligere advarsel er nødvendig.

– Trafikanter må gjøres oppmerksomme på at det kommer et tog i mye sterkere grad enn i dag, hvor du må lese et skilt og orientere deg selv.

Strømsøyen planovergang

USIKREDE PLANOVERGANGER: Strømsøyen planovergang er en av mange usikrede planoverganger i Norge. Kun et skilt varsler om toget som kan komme.

Foto: SHT

Dødsulykkene

I fjor døde to personer da de ble truffet av toget på slike planoverganger:

Ifølge Jernbanetilsynet har det fra januar 2012 til og med juli 2017 vært 22 ulykker på usikrede planoverganger. Tre av dem dødsulykker.

Behov for barriere

I rapporten fra de to dødsulykkene i fjor sommer, skriver SHT at planovergangene var i teknisk god stand og var korrekt utstyrt «med Bane Nors skilt om å stoppe, se og lytte etter tog».

SHT fortsetter:

«Ettersom menneskers persepsjon, situasjonsforståelse og adferd er svært forskjellig, er det etter Havarikommisjonens vurdering behov for en teknisk barriere som varsler trafikanter om tog ved usikrede planoverganger».

Jernbanetilsynet følger opp

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens Jernbanetilsyn

STATENS JERNBANETILSYN: Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen sier tilsynet vil følge opp SHTs sikkerhetsanbefalinger.

Foto: STATENS JERNBANETILSYN

Statens jernbanetilsyn har ingen kommentarer til selve rapporten. Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen sier at de kommer til å følge den opp.

– I den forbindelse vil vi be om en redegjørelse fra Bane Nor med tanke på hva de gjør med Havarikommisjonens sikkerhetstilråding, sier Reiersøl-Johnsen.

Bane Nor: – En god anbefaling

Pressesjef i Bane Nor, Thor Erik Skarpen, forteller at de forsøker å legge ned så mange planoverganger som mulig. Han synes anbefalingen fra Havarikommisjonen er god.

Pressesjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket

PRESSESJEF: Thor Erik Skarpen i Bane Nor mener Havarikommisjonens forslag er godt.

Foto: Svein Vestrum Olsson / NRK

– Det er et stort problem at bilister og gående ikke er oppmerksomme nok når de krysser jernbanen, sier han.

– To stykker mistet livet i fjor, totalt tre siden 2012. Har dere gjort for lite for å merke disse planovergangene?

– Vi vedlikeholder disse planovergangene hvert eneste år. Blant annet sørger vi for så god sikt som overhodet mulig. Vi gjør veldig mye, men det er sjelden at man får gjort nok. Vi kommer til å se om vi klarer å forbedre dette ytterligere, sier Skarpen.

AKTUELT NÅ