Hopp til innhold

Trenger hundrevis av piloter i årene som kommer

Norske flyselskaper trenger hundrevis av piloter de neste årene. Samtidig er det pilotmangel i hele verden.

Flysimulator 737

SIMULATOR: Her øver en student i en flysimulator av typen 737 under kyndig veiledning av to instruktører på Pilot Flight Academy i Sandefjord.

Foto: Astri Husø / NRK

Flere store flyselskap i verden, blant andre Lufthansa og Emirates, har varslet at de har mangel på piloter og mannskap, og at det får konsekvenser for ruter i Europa, Asia og USA i år.

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har beregnet at det trengs over 600.000 nye piloter de neste 20 årene. Også norske flyselskaper melder om stort behov for flere piloter fremover.

Ådne Amdal, student Pilot Flight Academy i Sandefjord

FORNØYD: Student Ådne Amdal er veldig fornøyd etter å ha forsøkt å lande en 737 for første gang i flysimulatoren. Han drømmer om å bli flyger i Widerø.

Foto: Astri Husø / NRK

– Jeg har veldig stort håp om å få jobb raskt, sier student Ådne Amdal.

Han har nettopp hatt sin første tur i simulatoren 737 på Pilot Flight Academy i Sandefjord. Amdal gleder seg over at han er i ferd med å realisere guttedrømmen: Å bli pilot.

Pilotmangel skaper problemer

Pilotmangelen kan fort ramme ruter også her hjemme, mener leder i Norsk Pilotforbund, Petter Førde.

Petter Førde, leder Norsk Pilotunion

POSITIV: Petter Førde, leder i Norsk Pilotforbund, synes det er greit at flyselskapene rekrutterer rett fra skolebenken. Årsaken er at studentene får god oppfølging og opplæring i flyselskapene.

Foto: Astri Husø / NRK

Ifølge forbundslederen er det en enorm etterspørsel etter piloter på alle kontinenter, og mange flyselskaper sliter med å få tak i nok piloter.

– Kommer norske selskaper til å få problemer?

– Ja, det tror jeg definitivt. Vi er allerede på etterskudd, norske flyselskaper kommer til å slite med å få tak i nok piloter, sier Førde.

En av de tre største i verden

I Sandefjord har Pilot Flight Academy satt seg som mål å bli den tredje største pilotutdanningen i verden i løpet av tre til fem år, ifølge daglig leder Frode Granlund.

Frode Granlund, daglig leder Pilot Flight Academy i Sandefjord

PILOTSKOLE: Frode Granlund, daglig leder Pilot Flight Academy.

Foto: Astri Husø / NRK

Skolen startet med seks studenter i 2010. Nå har pilotskolen fulle klasser og 160 studenter, fra ti forskjellige land.

– Målet er å komme opp i 1000 studenter i løpet av fem år, sier Granlund.

Utvider

Pilotskolen skal nå utvide til 300 studenter neste år, og allerede til sommeren skal skolen etablere seg med en ny avdeling på Notodden.

Studentene får autentisk trening i en stor flysimulator som er identisk med et 737-fly, som mange flyselskaper bruker.

Etter to år på skolen er de klare for å søke jobb, og ifølge Granlund får 80 prosent av elevene på Pilot Flight Academy jobb innen ett år etter endt skolegang.

Pilotstudenter får raskt jobb

Studentene NRK treffer i Sandefjord kjenner godt til pilotmangelen, og er svært optimistiske med tanke på å få jobb når de er ferdige med studiene.

– Pilotmangelen i verden var en faktor for å søke på pilotskolen, sier Erlend Theiman.

Pilotstudenter ved Pilot Flight Academy i Sandefjord

OPTIMISTISKE: Pilotstudenter fra venstre: Christian Gilbu, Kristoffer Iversen, Erlend Theimann.

Foto: Astri Husø / NRK

– Jobbmulighetene i dag er mye bedre enn for noen år siden, sier Christian Gilbu, som håper å bli direkte ansatt hos et norsk selskap.

Medstudent Olof Karlsson er beredt på å ta nesten hva som helst for å komme i jobb, men ser lyst på framtiden:

Olof Karlsson, student Pilot Flight Academy

DRØMMEN: Olof Karlsson har drømt om å bli pilot siden han var sju-åtte år. Nå er drømmen snart en realitet.

Foto: Terje Haugnes / NRK

– Jeg tror det er gode muligheter å få fast jobb når jeg er ferdig om seks måneder, sier Olof Karlsson.

Trenger hundrevis

– De siste tre til fire årene har SAS rekruttert om lag 300 piloter. Men på grunn av stor pensjonsavgang trenger vi mellom 100–150 piloter årlig fra 2020, sier Knut Morten Johansen, kommunikasjonsdirektør i SAS.

Det betyr at SAS i løpet av de neste ti årene trenger mellom 1000 og 1500 piloter, bare på grunn av pensjonsavgang. I tillegg kommer piloter for å ekspandere, påpeker Johansen.

Thomas Hesthammer, flygesjef Norwegian

REKRUTTERER: Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, er veldig klar over pilotmangelen i verden, og jobber hardt med riktig rekruttering.

Foto: Astri Husø / NRK

Norwegian har på sin side rekruttert rundt 1100 piloter de siste to årene, forteller flygesjef Tomas Hestammer. Deres behov de neste årene er 250–300 piloter i året, sier han.

Rekrutterer rett fra skolebenken

Begge selskapene anerkjenner pilotmangelen i verden, men hevder at de har klart å rekruttere de flygerne de har behov for i 2018.

For å skaffe nok piloter, rekrutterer nå både SAS og Norwegian rett fra skolebenken fra flere pilotskoler.

Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt i SAS

MANGE SØKERE: Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier de foreløpig har mange søkere til pilotstillinger. Men SAS trenger hundrevis av piloter de neste ti årene.

Foto: Astri Husø / NRK

– Det er helt nytt, sier Johansen i SAS, og legger til at de for øyeblikket har over 2000 søkere til pilotstillinger.

Hestammer forteller at Norwegian tar inn om lag 120 studenter årlig direkte fra skoler.

Selv om både SAS og Norwegian foreløpig har nok piloter, understreker de at de følger nøye med på pilotsituasjonen i verden. De ser ikke bort fra at også de kommer til å få utfordringer med pilotmangel i årene som kommer.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger