Av
Frank Nygård
Men leder for Rana Arbeiderparti, Åge Sakariassen, avviser at samarbeidet betyr at partiet har mistet grepet om velgerne i Rana.
Vinne stemmer
Partiet har inngått et samarbeid med Jacobsens firma for å finne fram til lokale saker som skal vinne ranværingenes stemmer.
Sakariassen sier at samarbeidet gir partiet nye måter å få fram lokale saker på. Han avviser at dette betyr at partiet ikke lenger har kontakt med grasrota.
Gjør som de store
At de politiske moderpartiene velger å bruke profesjonelle kommunikasjonsbyråer til markedsføring foran valgene er kjent, men at også dette gjøres lokalt er av relativ ny dato.
Foran forrige kommunevalg klarte ikke de andre politiske partiene i Rana å finne noen reell utfordrer til ordfører Svein Bogen.
Utfordrer
I år har imidlertid tidligere stortingsrepresentant Inge Myrvoll meldt seg på i kampen om dette vervet. Myrvolls kandidatur til tross vil ikke den lokale Ap-lederen innrømme at dette er er årsaken til bruken av et PR-byrå.
Passer ikke inn
Arbeiderparti-veteran i Rana, Jarle Halmøy, har store motforestillinger mot at Rana Arbeiderparti bruker PR-byrå i valgkampen.
Halmøy mener det ikke passer inn i lokalpolitikken.