Anbudskontraktene som sies opp fra neste år er rutene mellom Kirkenes, Vadsø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Vardø samt rutene Hasvik-Tromsø/Hammerfest og Sørkjosen-Tromsø.
- Markedet har sviktet
- Widerøe beklager sterkt å måtte gå til dette skrittet. Kortbanenettet er ett av våre viktigste forretningsområder, og vi har fortsatt som ambisjon å være en ledende aktør her. Samtidig må de treårige anbudsavtalene med Staten være gjenstand for fortløpende vurdering, og det er gitt en åpen oppsigelsesadgang med 12 måneders varsel. Grunnen til at vi nå ser oss nødt til å benytte denne adgang er ikke, slik enkelte har antydet, for lav prissetting i anbudssøknaden, men at markedet har sviktet, sier administrerende direktør Per Arne Watle i Widerøe i en pressemelding.
- I Finnmark ser vi dessverre en alvorlig negativ markedsutvikling. Den påfører oss store økonomiske tap. Vi ser en nedgang i antall reisende i anbudsområdet på 10,8 prosent hittil i år (t.o.m. mai), sammenliknet med
samme periode i fjor. Finnmark har hatt en langt dårligere utvikling enn kortbanenettet for øvrig, sier Watle.
Oppsigelsestiden for anbudskontraktene er ett år, hvilket innebærer at rutetilbudet i Finnmark forblir uendret fram til 7. juli neste år. De kommersielle rutene Widerøe trafikkerer i Finnmark blir ikke berørt av
oppsigelsen. Dette gjelder direkterutene mellom Tromsø og Hammerfest, Alta, Vadsø og Kirkenes.
Overraskende for Samferdselsdepartementet
I Samferdselsdepartementet startet nå arbeidet med å lyse ut konsesjonene på nytt. Statssekretær Arnfinn Ellingsen (bildet) sier til NRK at Widerøes avgjørelse kom overraskende for departementet, men lover at det vil eksistere et flytilbud på Finnmarkskysten også fra 7. juli neste år, når Widerøe har trukket seg ut.