Av
Christian Kråkenes
Vanskelig terreng og klima er hovedårsaker til de hyppige bruddene, sammen med mange korte rullebanene i nord.
Det er drøyt tre år siden flygerne i SAS ble bedt om å ta stilling til flere påstander, blant annet denne: "Vi foretar oftere bevisste avvik fra flybestemmelsene ved flyging i Nord-Norge, enn ved flyging andre steder."
Halvparten av de spurte sa seg helt eller delvis enig i denne påstanden.
Harde landinger
Jørgen Bue er basesjef i SAS i dag, og var med på å utarbeide spørreundersøkelsen. - I Nord-Norge er det bratte innflygninger flere steder, dette gjør at den såkalte glidebanen krysser langt inne på rullebanen.
Dette betyr at flymaskinen kommer brattere inn mot rullebanen, og lander hardere enn hva sikkerhetsbestemmelsene legger opp til.
Men NRK har vært i kontakt med andre SAS-flygere som hevder at det foregår flere typer bevisste avvik fra sikkerhetsbestemmelsene, blant annet i forbindelse med fartsavpasning inn mot rullebanen.
Eldre kapteiner er verst
Blant hovedgrunnene som blir trukket fram er klimaet, topografien og de korte rullebanene i nord. I kommentarene til spørreundersøkelsen skriver SAS at eldre kapteiner ser ut til å avvike oftere fra sikkerhetsbestemmelsene enn yngre. Det kan ha sammenheng med at de eldste ser på disse bestemmelsene med litt andre øyne enn de yngste.
Tor Børre Langedahl er divisjonsdirektør i Avinor, og har ansvaret for de mellomstore lufthavnene i Norge. Han mener Nord-Norge ikke utpeker seg i negativ retning når det gjelder standarden på flyplassene.