Høyre er kommet best ut av valgkampen når man vurderer partienes evne til å få fram sitt budskap, mener seniorrådgiver Gunnar Mathisen i Geelmuyden.Kiese.
Av
Wenche Thorunn Nilsen
Lagspill
|
Statsrådene Erna Solberg og Per-Kristian Foss moret seg under valgkamp-åpningen i Spikersuppa i Oslo (Foto: Arash A. Nejad / SCANPIX ) |
Før valgkampen var Høyres største problem at partiet mangler en sterk lederfigur. Det har Høyre løst ved å profilere et bredt spekter av av personligheter.
Kommunalminister Erna Solberg og finansminister Per-Kristian Foss har ledet an på sentralt hold, og partileder Jan Petersen har sannelig ikke klart seg så verst han heller. Lokalt har personligheter som Oslos byrådsleder Erling Lae og ordførerkandidat Herman Friele markert seg positivt, mener Mathisen.
4.divisjon
Årets valgkamp har vært svært jevn, og den har vært kjedelig, omtrent som en dårlig 4. divisjonskamp i fotball. Men tre partier har utmerket seg med god gjennomslagskraft for budskapene sine, nemlig Høyre, fulgt av Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet.
Høyre går av med seieren fordi de har gått på banen med et bredere sammensatt lag enn konkurrentene, sier Gunnar Mathisen. Han mener også at budskapet om skole og konkurranseutsetting har hatt gjennomslagskraft. Høyre har dessuten klart å få æren for det som er gått godt den siste perioden, mens KrF og Bondevik har måttet ta støyten for det som er gått dårlig.
Komminiserte ikke
Kristelig Folkeparti har hatt et formidabelt utgangspunkt ved at de eier statsministerstolen, men partiet har likevel gjort en usedvanlig dårlig kommunikasjonsmessig innsats.
Statsminister Kjell Magne Bondevik har fremstått som mer bitter og humørløs enn noen gang, og han har hengt seg opp i detaljer og uvesentligheter, mener Mathisen.
Geelmuyden.Kiese mener dessuten at KrFs politikere er kommet dårlig ut av debattene, og at de i svært liten grad har klart å sette agenda. Lokalt er det bare KrF i Rogaland som har klart å markere seg, uten at de av den grunn har maktet å få fram sitt politiske budskap. Valgets kommunikasjonsvinner fra to år tilbake, SV og Kristin Halvorsen, må ta til takke med en fjerdeplass i PR-byråets kåring.