Hopp til innhold

Store feil og mangler på russekjøretøy

Hvert år tilbyr Statens vegvesen gratis russebilkontroll over hele landet. – Flere vet de har bygd om kjøretøyene ulovlig, sier inspektør.

Fredrikstadbussen Obsessed 2018

Fredrikstadjentenes russebuss Obsessed 2018 ble ikke godkjent på første forsøk av Statens vegvesen. Men bussen har vært på verksted og jentene føler seg trygge.

Foto: Privat

– Ingen russebusser ble godkjent på første kontroll. Som regel må de innom to til fire ganger før de får godkjent, sier inspektør ved Risløkka trafikkstasjon, Mats Berg.

70 russebusser har vært innom trafikkstasjonen i Oslo for å få godkjent kjøretøyet før russetiden for alvor rulles i gang. Men mange gir opp før de får bussen blir klarert.

– De har så store mangler at de ikke har råd til å fikse det. Andre gir blanke i hele godkjenningen fordi de vet at de har store feil.

Den tekniske kontrollen er gratis for russen, og godkjente kjøretøy får utdelt et oblat. Med godkjent-merket i frontruta slipper de fleste å bli stanset og teknisk kontrollert i mai.

Rundt femti prosent ikke-godkjent på Østlandet

Linda Botten

Linda Botten, inspektør ved Hafslund trafikkstasjon, forteller at mange russ bruker brannfarlige materialer i interiøret

Foto: Jonas Borge Svendsen/NRK

Linda Botten, inspektør ved Hafslund trafikkstasjon i Sarpsborg, forteller at det er fem gjengangere blant feilene Statens vegvesen ofte finner i russebiler.

– Det er problemer med bremsene, det elektriske anlegget, stoler og sikkerhetsbelter, løse gjenstander og spisse gjenstander. Det er topp fem, forklarer hun.

Foreløpige tall viser at det totalt i region øst, som omfatter Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland, har blitt kontrollert 380 kjøretøy. Bare rundt halvparten har blitt godkjent etter flere kontroller.

Tenker på sikkerheten

Thea og Josefine

Thea Fornaro og Josefine Krabberød gleder seg til russetiden rulles i gang med godkjent buss i helgen.

Foto: Privat

– Vi føler oss veldig trygge i bussen etter å ha vært på kontroll og på verksted, sier Thea Fornaro.

Hun og 17 andre jenter fra Fredrikstad er på bussen Obsessed 2018. De fikk beskjed om at de måtte skrape vekk noen klistremerker fra bussvinduet første gang de var på russebusskontroll.

– Det gjorde vi selvfølgelig. Trafikksikkerhet er viktig for oss. Vi har som regel at alle må bruke belter og at det kun er lov å ta dem av når bussen står stille.

Kulturforskjeller mellom nord og sør

I Nord-Norge har 46 russebiler benyttet seg av Statens vegvesens tilbud. Ni biler ble ikke godkjent.

– Det er nok litt kulturforskjeller mellom nord og sør. Her står ofte busser og campingvogner parkert på festplassene. Russen tar dem ikke med ut på veien. Men vi har et godt samarbeid med russen, sier seksjonssjef i trafikant- og kjøretøyavdelingen region nord, Kjell Arne Christensen.

RUSS

En russebuss blir kontrollert av Statens vegvesen i Oslo.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

I VestfoId og Agder ble bare 20 russekjøretøy godkjent på første forsøk. Statens vegvesen bekymrer seg over tilstanden på mange av russebilene.

– Russen er bare 18–19 år og har ikke så veldig god peiling på bil. Vi ønsker at de skal begynne å bytte ut russebilene med nyere biler, sier inspektør i Statens vegvesen Aust-Agder, Gry Bjerke.

Det er fortsatt mulig å få etterkontrollert og godkjent russekjøretøy flere steder i landet.

Russebussen Gullet 2018

Jentene på russebussen Gullet har vært på kontroll i Oslo. – Det handler om at bussen skal være sikker. Det er vi trygge på nå, sier Sofie Gillebo.

Foto: Privat