Til NRK mandag sier Else-Marie Mie Koren Wisniewska Skard, som eier firmaet som skulle arrangert russetreff, at arrangementet blir avlyst på grunn av været.
– Årsaken til avlysningen er de store snømengdene som ligger rundt området, is på tjernet og høye brøytekanter som er farlige. I fjor fant vi sju nedkjølte russ med hunder i området utenfor parkeringsplassen, sier Skard i Rok AS.
Politiet: – Ingen innsigelser
Politioverbetjent Erlend Frigaard er beredskapsplanlegger i Oslo politidistrikt og sier at avlysningen ikke kom etter råd fra politiet.
– Vi hadde ingen innsigelser. Arrangementet var godkjent av politiet. Men at det er mye snø gjør at arrangøren må hente ekstra mannskaper for å ivareta sikkerheten og det blir en ekstra kostnad.
Først delvis refusjon
Søndag kveld gikk en e-post ut til russen som fortalte at den store russefesten til helgen var avlyst. I mailen står det at de som har kjøpt billetter til det avlyste arrangementet, 27.- 28. april, får automatisk benytte disse billettene på det neste russetreffet på Tryvann, 11. –12. mai.
I e-posten til russen står det følgende om refusjon:
"Iht. billett-vilkårene er det ikke mulig å få refundert billetter grunnet flytting av arrangement pga. værforhold. Alternativer kan være å gi billetten til en venn eller selge den videre." (E-post sendt søndag 22. april).
Ifølge Skard får de som har bestilt billetter til begge helgene refundert mellomlegget mellom det de har betalt og én helgebillett.
Etter NRK tok kontakt, skriver Skard allikevel i en e-post at russ som ønsker refusjon utover dette kan ta kontakt.
Forbrukerrådet: – Rimelig å få refundert
På arrangørens nettsider står det at ved avlyst arrangement refunderes billetten kun etter arrangørens bestemmelser.
Forbrukerrådet kommenterer til NRK at det i utgangspunktet vil være avtalen og vilkårene i den som regulerer hva publikum har krav på ved et avlyst arrangement.
– I dette tilfellet fremstår det uklart når man har krav på å få refundert billetten. Det vil jo være rimelig at man får refundert billettkostnaden når et arrangement faktisk ikke blir noe av. Særlig gjør dette seg gjeldende overfor unge forbrukere, som handler med profesjonelle, sier Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet sier også at hvis publikum ikke kommer noen vei når de krever billetten refundert, kan de henvende seg til Forbrukerrådet.
– Vi kan mekle i saken.
Vil diskutere med Forbrukerrådet
NRK stilte spørsmål til arrangøren ved Skard om alle de berørte kan få refundert penger.
– Vi vil diskutere med Forbrukerrådet hva de mener er riktig i denne situasjonen. Vi vil så langt det er mulig absolutt følge deres råd, skriver Skard i en e-post til NRK.