Debatten har vært knallhard med høy temperatur.
Flere titalls selskaper, idrettslag og andre som har brukt urfolks kulturer i sine produkter, har det siste året endret logoer og navn.
I Norge er Norturas joikakaker i den gamle innpakningen snart historie.
Diplom-IS og Hatting er også i gang med å endre navn og design på sine produkter.
I Danmark har Nationalmuseet nylig sluttet å bruke ordet eskimo. En dansk isprodusent kvitter seg også med merkevaren «Eskimo».
Stjernekamp-vinneren fra nord er glad for disse endringene.
– For meg er det en selvfølge at stereotypier av samer og andre urfolk ikke hører hjemme i 2020, sier hun.
– Måtte stålsette meg
Logo-endringene ble gjenstand for heftige diskusjoner.
Flere mener opprøret mot urfolks-inspirerte merkevarer er unødvendig,
På sosiale medier blir samer latterliggjort og hetset.
Også Hætta Isaksen fikk gjennomgå i kommentarfeltene.
– Jeg skal ærlig innrømme at det har vært tøft. Det siste året har jeg blitt sjikanert mer enn noen gang før. Jeg stålsatte meg. Jeg visste at i år var jeg klar for å tåle dette, sier hun.
- Les også:
– Stolt av å være urfolk
22-åringen fra Tana i Øst-Finnmark tenker på fremtidige generasjoner.
I et lengre perspektiv vil små seiere til sammen bety mye for samer, mener hun.
– Jeg er stolt av å være urfolk. Det håper jeg mine fremtidige barn også blir. De skal slippe å se sin kultur fremstilt på en stereotypisk måte, sier Hætta Isaksen.
Hun gleder seg over at urfolk andre steder i verden også har fått gehør for disse sakene.
- Les også:
– Vi er mennesker, ikke maskoter
I USA feirer også professor Charlene Teters ved Institute of American Indian Arts en seier.
Hun er lykkelig over at en av verdens største sportsklubber, «Washington Redskins», omsider skifter navn.
– Vi er mennesker. Ikke maskoter. Disse logoene og kallenavnene reduserer oss til tegneseriefigurer, og umenneskeliggjør oss, sier hun.
«Redskins» (rødhuder) er brukt som skjellsord på urfolk i Amerika.
Etter at «Washington Redskins» annonserte navnebytte, har andre sportsklubber og skoler gjort det samme.
Et ølbryggeri i Wisconsin har også kommet til at deres logo er utdatert. (Ekstern lenke på engelsk)
– Skolene har et stort ansvar
Gjennom navn som chief (høvding) og redskins (rødhud) har skolene i USA opprettholdt stereotypier av landets urfolk, mener Teters.
Og til de som mener dette er trivielle og små saker, sammenlignet med kamper for landrettigheter og språk, har 68-åringen en klar beskjed:
– Husk hva slags syn på urfolk slike kallenavn og maskoter har innprentet til resten av befolkningen. Til barn og ungdom, som kanskje er fremtidige dommere og lærere.
– Urfolk vil aldri bli tatt på alvor og behandlet som likeverdig personer, så lenge vi ikke oppfattes som mennesker, men som mytiske figurer, sier Charlene Teters.
- Les også:
Modige ungdommer
9. august er FNs Internasjonale dag for urfolk. (ekstern lenke)
Fortsatt er kampen mot rasisme og brudd på menneskerettigheter aktuelle kampsaker.
Med det som bakteppe er det ikke rart at urfolk vil fjerne diskriminerende navn og logoer, mener Laila Susanne Vars.
Hun er leder for FNs ekspertgruppe for urfolks rettigheter (EMRIP).
– Urfolk finner seg ikke lenger i at andre bestemmer hvordan de skal fremstilles. De vil selv bestemme hva som er akseptabelt, sier Vars.
- Les også:
Dette er viktigere for de unge enn for dem som deltok i rettighetskamper på 70 og 80 tallet, mener Vars.
– De er kanskje modigere enn foreldrene var, som har opplevd mer rasisme. Den generasjonen våget ikke i like stor grad å ta til motmæle mot krenkende fremstilling av urfolk, sier hun
- Les også:
- Les også:
- Les også: