– Dette vil ramme tusenvis av barn og unge, sier en tydelig bekymret assisterende rektor ved Lillesand ungdomsskole, Espen Ekse-Gundersen.
Ved bruk av en ombygd livbåt på 35 fot, har de i flere år fraktet nysgjerrige barn og unge ut i skjærgården. Dette vil det nå bli slutt på, på grunn av strengere regler fra sjøfartsdirektoratet knyttet til sertifikater og sikkerhet.
– Jeg syns det er tragisk. Vi fratar ungdommen muligheten til å bli kjent i skjærgården, samt lærdommen av det å ferdes trygt på sjøen, forteller båtansvarlig i Lillesand kommune, Erling Bjørnholmen.
– For strenge krav
All bruk av båt gjennom skoler og frivillige organisasjoner pålegges samme strenge krav som kommersiell båtdrift. NRK har vært i kontakt med flere skoler som nå setter båtene sine på land.
Tommy Hobstad er senterleder ved Haraldvigen leirsted i Kristiansand, tilknyttet Røde Kors. Innstrammingen av regelverket vil skape flere praktiske utfordringer konkluderer Hobstad.
– Reglene skaper begrensninger vedrørende antall passasjerer. Dette er en stor utfordring når det kommer busser med elever som venter på å bli fraktet til Haraldvigen leirsted, forteller han.
De frivillige ved leirstedet må også gjennomføre et fritidsskipper-sertifikat på 122 timer, i tillegg til sikkerhetskurs, krise- og passasjerhåndteringskurs.
Frivillige må i tillegg kjøpes fri fra andre jobber for å i det hele tatt kunne gjennomføre sertifikatene.
Sikkerhet i høysetet
Svært mange skoler og organisasjoner har bedt om dispensasjon uten å nå fram. Kommunikasjonsdirektør i sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier de vil vurdere kritikken, men at de ikke kan love noen endringer.
– Vi ser det er behov for å komme med justeringer, uten at vi kan si noe om hva de endringene vil bli, sier han.
Aarhus understreker at hensikten med reglene ikke er å stikke kjepper i hjulene for dem som vil fremme positive tiltak, men at sikkerheten ene og alene er deres hovedfokus.
– Hvis en speidergruppe eller skoleklasse skal bli fraktet med buss, er det ikke tvil om at alt må være godkjent. Slik må det også være hvis vi skal sende barne våre ut på sjøen, forteller han.
Etterlyser tilpassede kursordninger
SFO-ansvarlig i Lillesand, Bjørnar Dannevig Flaa, etterlyser en rimeligere og gjennomførbar kursordning for ansatte som bruker båt.
– Jeg syns det er veldig rart. Jeg skjønner at det skal være krav til opplæring, men at det heller kan gjennomføres tilpassede kurs, og som SFO- og skole samtidig har råd til å gjennomføre, sier Dannevig.