Hopp til innhold

Skolers båttilbud stoppes av strenge krav

Båter tilhørende skoler, barnehager og leirskoler blir liggende ubrukt. Strengere krav fra sjøfartsdirektoratet skaper problemer.

Erling Bjørnholmen og Espen Ekse-Gundersen

Erling Bjørnholmen (t.v.) og Espen Ekse-Gundersen synes det er tragisk at elevene går glipp av lærdommen tilknyttet skolebåten i Lillesand.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

– Dette vil ramme tusenvis av barn og unge, sier en tydelig bekymret assisterende rektor ved Lillesand ungdomsskole, Espen Ekse-Gundersen.

Ved bruk av en ombygd livbåt på 35 fot, har de i flere år fraktet nysgjerrige barn og unge ut i skjærgården. Dette vil det nå bli slutt på, på grunn av strengere regler fra sjøfartsdirektoratet knyttet til sertifikater og sikkerhet.

– Jeg syns det er tragisk. Vi fratar ungdommen muligheten til å bli kjent i skjærgården, samt lærdommen av det å ferdes trygt på sjøen, forteller båtansvarlig i Lillesand kommune, Erling Bjørnholmen.

Skolebåten Lillesand

Denne skolebåten har i årevis blitt brukt til å lære barn hvordan man ferdes trygt til sjøs. Nå er det slutt.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

– For strenge krav

All bruk av båt gjennom skoler og frivillige organisasjoner pålegges samme strenge krav som kommersiell båtdrift. NRK har vært i kontakt med flere skoler som nå setter båtene sine på land.

Tommy Hobstad er senterleder ved Haraldvigen leirsted i Kristiansand, tilknyttet Røde Kors. Innstrammingen av regelverket vil skape flere praktiske utfordringer konkluderer Hobstad.

– Reglene skaper begrensninger vedrørende antall passasjerer. Dette er en stor utfordring når det kommer busser med elever som venter på å bli fraktet til Haraldvigen leirsted, forteller han.

De frivillige ved leirstedet må også gjennomføre et fritidsskipper-sertifikat på 122 timer, i tillegg til sikkerhetskurs, krise- og passasjerhåndteringskurs.

Frivillige må i tillegg kjøpes fri fra andre jobber for å i det hele tatt kunne gjennomføre sertifikatene.

Sikkerhet i høysetet

Svært mange skoler og organisasjoner har bedt om dispensasjon uten å nå fram. Kommunikasjonsdirektør i sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, sier de vil vurdere kritikken, men at de ikke kan love noen endringer.
– Vi ser det er behov for å komme med justeringer, uten at vi kan si noe om hva de endringene vil bli, sier han.

Dag Inge Aarhus

Kommunikasjonsdirektør i sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

Foto: Sjøfartsdirektoratet


Aarhus understreker at hensikten med reglene ikke er å stikke kjepper i hjulene for dem som vil fremme positive tiltak, men at sikkerheten ene og alene er deres hovedfokus.


– Hvis en speidergruppe eller skoleklasse skal bli fraktet med buss, er det ikke tvil om at alt må være godkjent. Slik må det også være hvis vi skal sende barne våre ut på sjøen, forteller han.

Etterlyser tilpassede kursordninger

SFO-ansvarlig i Lillesand, Bjørnar Dannevig Flaa, etterlyser en rimeligere og gjennomførbar kursordning for ansatte som bruker båt.

– Jeg syns det er veldig rart. Jeg skjønner at det skal være krav til opplæring, men at det heller kan gjennomføres tilpassede kurs, og som SFO- og skole samtidig har råd til å gjennomføre, sier Dannevig.

Bjørnar Dannevig Flaa, SFO Lillesand

Bjørnar Dannevig Flaa er SFO-ansvarlig i Lillesand. Han etterlyser tilrettelagte kurs som skolene og SFO har råd til.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,52 kr
Dyrest kl. 07 2,82 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %