– Vi ser en klar fartsøkning på sjøen. Derfor ber vi myndighetene vurdere å innføre et høyhastighetssertifikat, sier Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet (RS).
Regjeringen jobber nå med en ny stortingsmelding om sjøsikkerhet. Flere organisasjoner har kommet med forslag til hva denne bør inneholde.
Stortingsmeldingen skal etter planen presenteres senhøsten 2018.
- Les mer:
Kompetanse og kunnskap
I fjor skjedde det flere alvorlige ulykker på nattetid på sjøen. Pedersen påpeker at sikt og perspektiv forandrer seg i mørket, og at farten må avpasses etter forholdene.
– Har man ikke erfaring og kompetanse, kan det gå galt.
Målet med et høyhastighetssertifikat skal være å tilegne båtførere nettopp kunnskap og kompetanse.
– Ved å ta et høyhastighetssertifikat, blir man også tryggere i båten, sier Pedersen.
Han understreker at et eventuelt sertifikat vil basere seg på fritidsbåtenes hastighet, ikke båtstørrelse.
– Hvor skal fartsgrensa gå?
– Først må vi få på plass politisk vilje til å se på forslaget. Når dette er avgjort vil man kunne ta stilling til hvor knopgrensen for et krav til hurtigbåtsertifikat bør ligge.
RS foreslår også å utvide båtførerprøven med en praktisk del, og å innføre mer oversiktlige fartsgrenser på sjøen.
– Det finnes nesten 100 forskjellige fartsbegrensninger i de forskjellige kommunene i dag. Det er vanskelig å forholde seg til, sier Pedersen.
– Bruk sunn fornuft
I Grimstad er Anders Topland ute på formiddagstur på sjøen. Den daglige lederen i landets største båtforhandler, Grimstad bådsenter, navigerer båten stødig forbi passerende fartøy.
– Ser du det kommer en båt inn fra styrbord side? Den er jeg oppmerksom på allerede nå.
Topland er skeptisk til ideen om et høyhastighetssertifikat.
– Jeg ville mye heller brukt tid på holdningsskapende endringer for å få slutt på ulykkene, sier han, og viser til kampanjene som har foregått på norske veier.
– Hvordan opplever du farten på sjøen?
– Jeg syns fritidsbåtene er veldig fornuftige på fart. Det hender man ser dem som ikke har skjønt at man må oppføre seg – men da er vi tilbake på dette med holdninger.
Topstad understreker at han har stor tro på å innføre mer oversiktlige fartsgrenser og forslaget om å utvide båtførerprøven.
Nullvisjon
Også Frode Pedersen mener sjøfarten kan lære av holdnings- og sikkerhetsfokuset som har foregått på veiene.
I løpet av årets tre første måneder har det for første gang vært flere dødsulykker på sjøen enn på veiene.
Ifølge statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen i Næringsdepartementet vil alle skriftlige innspill til den kommende stortingsmeldingen vurderes.
Han sier trygghet på sjøen er et fokus.
– Vi har en nullvisjon for ulykker til sjøs forankret i Nasjonal Tranportplan. Og en nullvisjon skal vi alltid strekke oss etter.