Hopp til innhold

Sjekk Øyvinds Petter Smart-løsning

NITTEDAL/GRIMSTAD (NRK): Her får brukte elbilbatterier nytt liv. Sammen med solcellepanel sørger de for at Øyvind Lunde er sin egen strømprodusent.

Øyvind Lunde

HAR 220 VOLT PÅ STRØMLØS HYTTE. Når sola skinner, er overskuddet av strøm så stort at Øyvind Lunde lader elbilen på hytta istedenfor hjemme.

Foto: Roald Marker / NRK

Da NRK ankom med sin ladbare reportasjebil sto Øyvind Lunde klar med ladekabelen. Han plugget den inn med vante bevegelser, og straks begynte det å lyse på bilens panel.

– Så får vi se. Du har nok fullt batteri når du drar her fra, sier han på vei opp til hytta.

Den ligger på Holterkollen i Nittedal, like utenfor Oslo. Det er en kilometer til nærmeste strømmast. Likevel går alt elektrisk utstyr her på 220 volt akkurat som hjemme.

– Strømmen kommer fra solcellepanel på vedbua, eller energibua, som vi nå kaller den, forteller Lunde, før han fortsetter:

– Problemet med sola er at den byr på seg selv av og til. Derfor må solenergien lagres, og til det bruker jeg gamle elbilbatterier.

Lader elbil

NRKs hybridbil ble koblet til og ladet opp.

Foto: Roald MArker / NRK

Gamle batterier får nytt liv

Energibua like ovenfor hytta skiller seg ikke ut, hadde det ikke vært for de tre store solcellepanelene på til sammen 18 m². På innsiden står 48 elbilbatterier. De er koblet sammen med avansert elektronikk som styrer det hele.

– Batteriene er 18 år gamle, og bilene har for lengst gått heden. Batteriene er fullt brukbare. Slik jeg har koblet det opp, gir det altså 220 volt til hytta, også på de dagene sola ikke skinner, sier han fornøyd.

Øyvind Lunde kan mye om elbiler, batterier og elektronikk og har derfor bygd anlegget selv. Men han advarer andre om å sette i gang uten tilstrekkelig kunnskap. Men det finnes andre muligheter. Alternativ energi i Grimstad er en av flere bedrifter som bygger slike anlegg. Nå har de levert 40 slike, tilbakemeldingene er gode, forteller daglig leder Svein Teistedal.

– Det er bare positivt. Hvorfor har dere ikke gjort dette før?, sier folk til oss. Batteriene har mer enn nok kapasitet igjen, og på ei hytte kan de vare i mange år, forteller Teistedal.

Strømskap for elbilbatterier

Her er ett av de førti anleggene som er bygd hos Alternativ energi. F.v. mekaniker Andreas Reiersølmoen, Svein Teistedal og Arvid Vold.

Foto: Roald Marker / NRK

Antall brukte elbilbatterier vil øke kraftig. Ifølge prognoser fra Norsk Elbilforening vil hver fjerde nye bil i Norge i 2018 være en elbil. Andelen vil øke i årene fremover.

e-golfen til Lars

Elbilene utgjør en stadig større del av nybilsalget. Dermed vil andelen brukte batterier også øke.

Foto: Petter Larsson / NRK

– Det er en formidabel miljøgevinst at det finnes muligheter for gjenbruk, sier Teistedal.

Vil bli plusskunde

Hytta til Øyvind Lunde er selvforsynt med strøm til alle formål, bortsett fra oppvarming. Men han har allerede planer for sitt eget bolighus.

– Der er arkitekten ferdig. Rammegodkjenningen er klar, så i løpet av neste år blir det påbygging der. Når huset er ferdig regner jeg med å bli plusskunde, det vil si at jeg produserer mer enn jeg bruker i løpet av året. Overskuddet kan jeg sende ut på nettet.

Noe NRK allerede nå dro nytte av. Da intervjuet var over var reportasjebilen fulladet med ren solenergi.

Øyvind Lunde

Øyvind Lunde foran "energibua" som forsyner hytta med strøm også når sola ikke skinne. Nå har han planer om å bygge et tilsvarende anlegg i sitt eget bolighus.

Foto: Roald Marker / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark