– Vi utnytter det regelverket som gjelder i Norge. Det er helt bevisst. Vi sender mellom 15 og 20 tonn brus og godteri over grensen hver dag, sier Morten Hansson i Maxgodis.se.
I Porsgrunn ser kjøpmann Øyvind Polsrød at brussalget går ned. Han har flere ganger opplevd å hente ut brus fra sin egen post i butikk der kunden betaler fem kroner boksen. Selv selger han den samme brusen for omkring 20 kroner.
– Jeg opplever at vi selger mindre brus, samtidig som svenskehandelen går opp. Det kan oppleves litt urettferdig. Jeg ønsker at folk skal bruke det lokale tilbudet, selv om det av og til koster litt mer, sier Polsrød.
Ifølge Hansson er de den største aktøren på denne type netthandel.
– Vi har hatt en vekst på gode 40 prosent siden sukkeravgiften ble innført, sier Hansson.
Hos Tyske Yoolando har de også merket en markant økning etter at sukkeravgiften ble økt i Norge.
– De første månedene i 2017 har vår omsetning økt med 100 prosent. Vi selger godteri, sjokolade, og brus til våre norske kunder. Om dette kun skyldes den økte sukkeravgiften i Norge er vi ikke sikre på ettersom vi også har brukt mer ressurser på markedsføring, sier Sten Jonassen i Yoolando.com.
– Vi tiltrekker oss mer oppmerksomhet på grunn av sukkeravgiften. Vi ser for oss en god vekst fremover uansett hva myndighetene bestemmer seg for, sier Lars Laabak i Gottekungen.se.
Det er ikke bare på nett at grensehandelen øker. Også den generelle grensehandelen øker. Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå handlet nordmenn for 15,1 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i 2017. Dette er en oppgang på 9 prosent, sammenlignet med 2016.
Hamstrer godteri i Sverige
Blant kundene i butikken i Porsgrunn er det ulike oppfatninger av sukkeravgiften og handel fra utlandet.
– Jeg synes sukkeravgiften er noe forbanna tull. Jeg var i Sverige for et par uker siden. Normalt hamstrer jeg ikke godteri, men det gjorde jeg da. Og det gjorde alle andre rundt meg. Folk slutter ikke spise godteri på grunn av en avgift, sier Wenche Strand.
– Sukkeravgift har jeg aldri tenkt på. Men får jeg et valg velger jeg selvsagt den billigste varen, sier Andreas Larsen Aarsvold.
Flest kunder i vest
Spesielt sikter nettaktørene mot kunder vest i landet. Ideen er å gjøre grensehandelen tilgjengelig for dem som ikke fysisk kan kjøre over grensen.
– Det har vært vår forretningsidé fra dag en, sier Hansson.
– Stavanger, Sandnes, Bergen og Nord-Norge er viktig områder for oss. Det er dit vi sender flest varer, sier Laabak hos Gottekungen.se.
NRK presiserer: Etter at saken ble publisert på NRK.no ønsker Meny å presisere følgende:
"Prisene på Pepsi Max varierer. Da NRK var i menybutikken i Porsgrunn kostet boksen 10 kroner, og ikke 20 kroner som vi feilaktig opplyste. I dag koster en boks 17,90. Kunder som kjøper en 12-pakning betaler 99 kroner, eller 8,25 kroner pr. boks.