Hopp til innhold

Får ukentlige henvendelser fra folk som vil trimme elsykkelen

Elsykler som raser av gårde i godt over 60 kilometer i timen er slett ikke uvanlig, sier sykkelreparatør. Ifølge ham er trimming av elsykler i ferd med å bli et stort problem.

Sykkelreparatør Morten Bøstein-Melhus reparerer en elsykkel på Sykkelbua

Sykkelreparatør Morten Bøstein-Melhus hos Sykkelbua i Trondheim reparerer en elsykkel. Han ser daglig personer som sykler svært fort på elsykler.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Jeg konkurrerer med mange av dem som har trimmede elsykler på vei til og fra jobb. Hver dag ser jeg elsykler som går i langt over 60 kilometer i timen.

Det sier Morten Bøstein-Melhus, sykkelreparatør ved Sykkelbua i Trondheim. Dessuten får han stadig flere henvendelser fra folk som ønsker ekstra fart på sykkelen.

– Jeg får i alle fall tre spørsmål i uka om trimming, sier Bøstein-Melhus.

Vi prøvekjører alle syklene vi har gjort service på. Ofte oppdager vi at de er trimmet.

Bjørn Vindvik, Hank Sport

Altfor lett å trimme elsykkelen

Mandag ble en 33 år gammel mann dømt til fengsel i 15 dager fordi han med en blodtrimmet elsykkel meide ned en kvinne på en gang- og sykkelvei i Trondheim.

Bjørn Vindvik ved Hank Sport sier det dessverre er altfor lett å få ulovlig høy toppfart på elsykkelen.

– Hvordan det gjøres varierer fra merke til merke. På noen er det nok å trykke på knapper på computeren, på andre må en kjøpe ekstrautstyr.

Bjørn Vindvik

Det er flere måter å trimme en elsykkel. Enkelte velger for eksempel å modifisere krankmotoren, forklarer Bjørn Vindvik, daglig leder ved Hank Sport. I tillegg til at det er ulovlig, vil trimming skade selve sykkelen.

Foto: Morten Andersen / NRK

I tillegg til faren en utsetter seg selv og andre for, vil en trimmet elsykkel få større slitasje fordi de ikke er dimensjonert for så stor fart. Vindvik sier han ofte får slike elsykler på service.

– Vi prøvekjører alle syklene vi har gjort service på. Ofte oppdager vi at de er trimmet.

I tilfeller hvor syklene er kjøpt hos dem, klarer Vindvik og kollegene å tilbakestille programvaren slik at trimmingen forsvinner.

– Det gjør vi hver gang, og de færreste klager på det. De vet jo det er ulovlig med trimmede elsykler, sier Vindvik.

Mener for få skjønner alvoret

Ikke alle tar innover seg at de sykler på ulovlige sykler, sier politiet:

– For det første kan de få straff i form av bot eller ubetinget fengsel. På den andre siden kan de skade et annet menneske for livet – noe som er vel så ille som en straffereaksjon fra påtalemyndigheten, sier Håvard Tømmervold i Trøndelag politidistrikt.

Politi Håvard Tømmervold med ulovlig elsykkel

Politioverbetjent Håvard Tømmervold sier politiet er klar over at det finnes mange trimmede elsykler på norske veier. Her sammen med den blodtrimmede elsykkelen til 33-åringen som mandag ble dømt i Sør-Trøndelag tingrett.

Foto: Morten Andersen

Trimming kan utløse regresskrav fra forsikringsselskap hvis noen blir skadet.

I en kontroll på en skole i Telemark tidligere i uka avdekket politiet at fire av fem elsykler var ulovlige.

Fire ganger så kraftig

– De som har egne trimmesett, vet hva de gjør, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening til NRK.

Han tror likevel mange ikke er klar over at de har ulovlige elsykler. Det er bare lov med motorer på 250 watt og assistanse opp til 25 kilometer i timen.

– Det ligger sykler ute på nettet som selges som elsykkel, med opptil 1000 watt motor. Det er fire ganger mer enn det som er lovlig, forklarer Andersson.