Hopp til innhold

Mina og Malin skaffet russeklær på en helt uvanlig måte

Mina Thor og Malin Meidal boikotter det de mener er en kommersialisering av russetiden, og gikk kreativt til verks for å gjøre seg klare til feiringen.

Mina Thor har mistet tålmodigheten overfor det hun mener er en rå og brutal kommersialisering av russetiden. Hun har brukt cirka 500 kroner på klærne og effektene hun trenger i russefeiringen.

Elever ved Katedralskolen i Trondheim reagerer på at kommersielle aktører har tatt makten over russen. Mina Thor og Malin Meidal er blant dem som nå vil bevise at det går an å være russ uten å støtte kommersielle krefter og bidra til forbrukersamfunnet.

Om en knapp uke skal de, sammen med vennene ved Trondheim Katedralskole, kle seg i rødt og feire at 13 års skolegang går mot slutten. Og som så mange andre forventningsfulle avgangselever landet over, har de brukt den siste tiden på forberedelser.

Mina Thor og Malin Meidal

Malin Meidal og Mina Thor vil ikke bruke penger på klær de skal bruke i kun to uker.

Foto: Privat

Men venninnene valgte å la kreativiteten få kjørt seg – ikke bankkortet.

– Allerede i august begynte klesleverandørene å markedsføre seg aggressivt, og oppfordre oss til å kjøpe klær før 1. september for å få rabatt. Kjøpepresset er stort, og russ flest bruker enorme pengesummer på klær som er ubrukelige to uker etter at de har tatt dem i på seg, sier Thor.

Jeg tror få russ faktisk tenker over at de har alternativer til å kjøpe klær og effekter av aktører som tjener seg rike på dette

Mina Thor

Fikk alt de trengte for under 500 kroner

Slik har Thor gått frem for å skaffe russeklær:

  • Bukse: Kjøpt brukt for 70 kroner. Det var egentlig en hvit snekkerbukse, som Thor farget rød i vask.
  • Lue: Fått av en som var russ i fjor. Russenavnet er vasket vekk med såpe og vann.
  • Frakk: Fått hos St. Olavs hospital.
  • Russekort: Bestilt hos en leverandør som selger visittkort.
Mina Thor egenlaget russekort

Å designe russekort var noe av det morsomste med de utradisjonelle russeforberedelsene, ifølge Mina Thor.

Foto: Privat

– Jeg har brukt under 500 kroner, og er veldig fornøyd. Jeg har ikke fått negative kommentarer for den utradisjonelle fremgangsmåten, men mange spør hvorfor jeg gidder. Sannheten er at dette har tatt kort tid, og at jeg har hatt det artig underveis, sier Thor.

Mina Thor og Malin Meidal

Hvite snekkerbukser ble til russebukser etter en runde i vaskemaskinen med rød farge. Mina Thor og Malin Meidal kjøpte buksene via en app for brukte klær.

Foto: Privat

Nekter å støtte dem som tjener seg rike på ungdom

I håp om at flere russ vil kaste seg på den miljøvennlige russebølgen, har Thor opprettet Facebook-gruppen «Boikott russekommersen».

– Alle russ er velkomne, uansett hvor i landet de bor. Jeg tror få russ faktisk tenker over at de har alternativer til å kjøpe klær og effekter av aktører som tjener seg rike på dette, sier 18-åringen.

– Har du tenkt på at også du kan skape press – at de som kjøper tradisjonelle russeklær blir satt i et dårlig lys?

– Ja, det har jeg tenkt på, og jeg vil ikke at noen skal føle seg støtt. Jeg har ikke aktivt rekruttert folk til å bli med, men håper flere med dette ser at de har et alternativ til vanlige russeklær og effekter.

Mina Thor

Mina Thor står bak Facebook-siden «Boikott russekommersen».

Foto: Stein Lorentzen / NRK

Omsatte for over 132 millioner kroner

Russeservice og Russedress er de to desidert største aktørene for russeklær og effekter i Norge.

De omsatte for henholdsvis 57,6 millioner og 74,7 millioner kroner i 2016.

Selskapene har samme eiere og samme styre, men hver sin daglig leder. Ole Jørgen Smedsrud er daglig leder i Russeservice og styremedlem i Russedress. Han er uenig i at reklamen skaper kjøpepress, og sier de aldri før har fått klager på aggressiv markedsføring.

– Vår erfaring er at russen på forhånd vet akkurat hva de vil ha før de bestiller. De som handler i våre nettbutikker er myndige personer over 18 år. Vi anser ikke at vår reklame bidrar til et spesielt kjøpepress. Det er svært få russ som melder seg av våre reklameutsendelser, og vi antar at dette er en konsekvens at russen setter pris på våre tilbud, skriver Smedsrud i en e-post.

Han påstår at Russeservice og Russedress har flere konkurrerende virksomheter, og at det blir feil å si at de har monopol i markedet, slik Katta-russen hevder.

– At pakkeprisen på det vanligste russeutstyret (snekkerbukse, russelue, russekort og cap) er så lav som kroner 799, tyder ikke på at det er noen form for monopol i dette markedet, tvert imot, skriver Smedsrud.