Hopp til innhold

Skal ha meid ned kvinne på blodtrimma elsykkel

For første gang står føreren av en elsykkel på tiltalebenken i Norge.

Denne el-sykkelen kunne kjøre i over 100 km/t

Sykkelen er grundig undersøkt av eksperter. De slår fast at den har motorkraft som en liten motorsykkel og kan kjøres med gasshåndtak uten å bruke pedalene.

Foto: Statens vegvesen

Den tiltalte mannen i 30-årene forklarte i retten at han kjøpte sykkelen til 60 000 kroner på nettet. Han sa han ikke visst at sykkelen hadde langt høyere effekt enn hva som er lovlig på en elsykkel i Norge.

Statens vegvesen har undersøkt sykkelen og mener den kan oppnå en hastighet på 108 km/t på flat mark. Den har en effekt som tilsvarer 7,6 hestekrefter.

– Jeg trodde den laveste innstillinga var lovlig, sa tiltalte i retten. Den har en begrensning på 21 kilometer i timen.

Han erkjente straffskyld for uaktsomhet og innrømmet at han skulle ha kjørt på vegen. Han har også innsett at elsykkelen burde vært registrert som lett motorsykkel fordi den kan kjøre ulovlig fort.

Straffesaken er trolig den første av sitt slag i Norge. Politiadvokat Martin Moen sier til NRK at han ikke kjenner til at en elsyklist har havnet i retten før, tiltalt for å ha kjørt en motorvogn.

Politiet har flere ganger tidligere advart om at de oppdager stadig flere trimma elsykler.

– Han kom brått

På en sykkelsti i Trondheim kolliderte mannen med en syklende kvinne. Hun pådro seg brudd i nakken og hjernerystelse.

– Han kom brått, og jeg skjønte at vi ville kollidere. Så ble det mørkt, fortalte hun retten.

Et vitne til ulykka beskrev hastigheten til mannen som svært stor. Han satt i en bil og kjørte i 60 km/t og ble forbisykla av mannen. Han anslår hastigheten til tiltalte til cirka 80 km/t. Tiltalte er ikke enig i at det gikk så raskt.

Martin Moen

Aktor Martin Marin Moen sier tiltalte har handlet bevist uaktsomt og tatt en sjanse på en smal gang og sykkelveg.

Foto: Lars Erik Skjærseth / NRK

Frykter å miste jobben

En elsykkel skal ifølge EU-regelverket være laget slik at syklisten må bruke pedalene for å få hjelp av motoren. Motoren skal koble ut i hastigheter over 25 km/t. Motorhjelp i høyre hastigheter er ulovlig. I så fall må sykkelen registreres som moped eller lett motorsykkel med tilhørende ansvarsforsikring og godkjenning.

Mannen sier han ikke kjente til lovens detaljerte krav om elsykler. I tillegg til fengselsstraff og erstatning, risikerer han også å miste førerkortet.

– I så fall mister jeg jobben, sa han i retten.

Linn Haug Holm

Forsvarer Linn Haug Holm mener dette er en prinsipiell sak som ikke har vært behandlet i retten før. Hva er en elsykkel og hvordan skal folk som handler i god tro straffes, spør hun i retten.

Foto: Lars Erik Skjærseth / NRK

–Bevisst uaktsomt

Aktor Martin Moen sier tiltalte handlet bevisst og grovt uaktsomt, og tok en sjanse på en smal gang- og sykkelveg.

Forsvarer Linn Haug Holm mener det er tvil om farten og om aktsomheten til den skadde kvinna, og at retten bør legge vekt på at tiltalte trenger førerkort i jobben som selger.

Hun ber om lavere erstatningsbeløp, at sykkelen ikke skal inndras og at han må slippe å miste førerkortet.

Dommen avsies i Trondheim tingrett mandag 7. mai.

El-sykkel med ulovlig kapasitet

Ulykkessykkelen har større kapasitet enn kravene fra EU setter som norm.

Foto: Statens vegvesen