Hopp til innhold

22 år etter flystyrt: Politiet jakter på mekaniker

110 mennesker omkom da et passasjerfly styrtet i Florida i 1996. Nå jaktes det på en mekaniker som forsvant like etter ulykken. Politiet mener han kan være ansvarlig for flystyrten.

Dette er etterlysningen som er publisert av FBI

Dette er etterlysningen som nå er publisert av FBI.

FBI har utlovet en dusør på 10.000 dollar for opplysninger som bidrar til en pågripelse av den ettersøkte flymekanikeren. Han har lenge vært i politiets søkelys.

11. mai 1996 styrtet ValuJet Airlines Flight 592 på vei fra Miami til Atlanta noen minutter etter avgang. Etterforskningen viste at flystyrten skjedde på grunn av en brann i lasterommet.

Amerikanske myndigheter mener nå at mekanikeren som sjekket flyet like før det tok av, kan ha forårsaket ulykken.

Det amerikanske føderale politiet (FBI) har derfor sendt ut en etterlysning på den tidligere flymekanikeren Mauro Ociel Valenzuela-Reyes.

Han er blitt 48 år. Sammen med etterlysningen har FBI offentliggjort fantomtegninger av hvordan de tror mannen ser ut i dag, skriver CNN.

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Florida. Bildet er tatt 12. mai 1996.

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Everglade, Florida. Bildet er tatt 12. mai 1996.

Foto: COLIN BRALEY / REUTERS

Mauro Ociel Valenzuela-Reyes ble allerede i 1999 siktet for å ha vært årsaken til ulykken, men han forsvant etter kort tid. Det er først nå han er blitt etterlyst etter at politiet har lett etter ham i over 20 år.

– Vi har gjennom årenes løp forsøkt å få tak i ham, sier en av FBIs spesialagenter, Jacqueline Fruge. Hun har ledet etterforskningen av ulykken.

– Det plager meg. Jeg har levd og åndet for dette i mange, mange år, sier Fruge.

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Everglade, Florida

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Everglade, Florida. Bildet er noen dager etter ulykken. Arbeidsforholdene i sumpområdet var svært vanskelige.

Foto: FBI

Mener mekanikeren gjorde en tabbe før ulykken

Mauro Ociel Valenzuela-Reyes arbeidet for et selskap ValuJet brukte til vedlikehold av deres fly.

Etter ulykken ble vrakrestene undersøkt. Etterforskerne konkluderte med at flymekanikeren feilhåndterte noen av oksygenbeholdere som var plassert i flyets lasterom.

Dette skal ha startet brannen som ble oppdaget noen minutter etter takeoff. Flyet tok av 13.59 og brannen ble varslet 14.10. Det skjedde etter at passasjerer meldte fra om røyklukt.

Det skal ha brutt ut panikk blant passasjerene, og det ble ropt at flyet var i brann.

På lydopptakene som ble frigitt etter ulykken, kan det deretter høres at pilotene melder fra til kontrolltårnet om røyk i kabinen.

Pilotene forsøkte å vende tilbake til den internasjonale flyplassen i Miami, men 14.13 forsvant ValuJet Flight 592 fra radaren. Kort tid etter styrtet flyet i sumpområdet Everglades i Florida. Alle de 105 passasjerene og fem besetningsmedlemmer døde i ulykken. De omkomne var fra USA, Storbritannia og Bahamas.

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Florida. Bildet er tatt 12. mai 1996.

Letemannskaper ved ulykkesstedet i Everglade, Florida. Bildet er tatt 12. mai 1996.

Foto: COLIN BRALEY / REUTERS

Flymekanikerens ekskone og deres barn bor fortsatt i Atlanta. FBI tror Valenzuela-Reyes oppholder seg i Santiago i Chile, hvor han har familie. Politiet antar han har levd der i flere år under falsk identitet.

Etterlysningen av 48-åringen er sendt ut i alle amerikanske stater og i Chile.

– Vi vil avslutte denne saken nå, sier FBI-agenten Jacqueline Frugen.

SISTE NYTT

Siste nytt