Hopp til innhold

Cambridge Analytica-presentasjon: Annonsene hadde flere milliarder visninger

Ifølge en presentasjon The Guardian har fått tilgang til, skal annonsene selskapet la ut under presidentvalgkampen i 2016 ha hatt flere milliarder visninger.

Cambridge Analytica

VANT I SOSIALE MEDIER: Selskapet hevder i presentasjonen at Trump vant presidentvalgkampen gjennom å bruke Google, Snapchat, Twitter, Facebook og Youtube.

Foto: Daniel Leal-olivas / AFP

Avisen The Guardian har fått tilgang til en 27 siders presentasjon utarbeidet av dem som jobbet tettest på Trumps presidentkampanje i 2016. I presentasjonen kommer det frem teknikker selskapet brukte for å nå ut til potensielle Trump-velgere.

Selskapet hevder i presentasjonen at Trump vant presidentvalgkampen gjennom å bruke Google, Snapchat, Twitter, Facebook og Youtube.

En tidligere ansatt i selskapet forteller The Guardian i detalj hvordan selskapet brukte såkalt «mikrotargeting» og personlige data, for å gi amerikanske velgere skreddersydd informasjon om republikanernes presidentkandidat gjennom sosiale medier.

Ingen av teknikkene som selskapet har brukt, som kommer frem av presentasjonen skal være ulovlige. Men de gir et innblikk i en bransje som følger vanlige menneskers spor på nettet veldig tett, og som bruker informasjonen.

Flere milliarder visninger

Sjefen for Cambridge Analytica, Alexander Nix

VITNET: Sjefen for Cambridge Analytica, Alexander Nix, vitnet i februar i en komite i det britiske underhuset om «fake news».

Foto: HO / AFP

I månedene før valget brukte selskapet datamodellering og algoritmer for optimalisering av optimalisering til å målrette 10.000 forskjellige annonser til forskjellige målgrupper av amerikanere. Annonsene skal ha fått flere milliarder visninger, ifølge presentasjonen avisen har fått tilgang til.

Den mest effektive annonsen skal ha vært publisert på det politiske nyhetsnettstedet Politico. Annonsen var en interaktiv grafikk, som lignet på journalistisk nettartikkel og som hevdet å vise «10 ubeleilige sannheter om Clinton Foundation».

Artikkelen var skrevet av Politicos egen content-avdeling, og skal ha hatt en lesertid på over 4 minutter i gjennomsnitt.

Profilering

Selskapet, grunnlagt i 2013 av dataingeniøren Robert Mercer og Breitbart-sjef Steve Bannon, skal ifølge presentasjonen ha hatt mulighet til kontinuerlig å overvåke effektiviteten av annonsene opp mot forskjellige velgergrupper.

Ivanka Trump

IVANKA: En annonse med Ivanka Trump skulle treffe verdien «styrke», og Trumps datter ble beskrevet som en sterk forretningskvinne.

Foto: Leah Millis / Reuters

Dette for å få konstant tilbakemelding på hvor engasjerende Facebook-brukere, Twitter-brukere og Snapchat-brukere fant innholdet.

Med detaljert informasjon om hvor velgerne på for eksempel Youtube, befant seg rent geografisk, kunne selskapet tilpasse hvilke annonser som skulle dukke opp på Youtube for den enkelte velger.

Velgere som var identifisert som Trump-tilhengere fikk opp et bilde av en triumferende Trump. Mens velgere som var i tvil om de skulle stemme på fikk opp en annonse med bilder av Trump, hans datter Ivanka, en skuespiller i realityserien Duck Dynasty, en sheriff eller Dana White.

Alle sto for ulike kjennetegn og verdier, blant annet «styrke», «middelklasse», «justis», «militære», «business», som skulle treffe potensielle Trump-velgere.