Turister som ønsker å reise med tog i Frankrike i sommer kan bli rammet. Hele 77 prosent av de franske lokomotivførerne legger ned arbeidet de dagene det er streik.
– Nå studerer vi kalenderen, sier en anonym fagforeningsleder til flere franske medier. Han vil advare, slik at folk kan legge om ferieplanene sine.
Ifølge de fire fagforeningene som streiker er det sannsynlig at aksjonene blir forlenget inn i juli og august. Det blir trolig vedtatt denne uka, for de har ikke nådd fram med sine krav.
Jernbaneselskapet SNCF har opprettet en egen webside der folk kan sjekke når det er planlagt streik.
Første seier til Macron
Streikene har pågått siden begynnelsen av april. De er en protest mot reformplanene til president Emmanuel Macron. Han har tatt første stikk i duellen med fagforeningene, for Nasjonalforsamlingen har med stort flertall vedtatt hans reform av det statlige jernbaneselskapet, SNCF.
Jernbanemonopolet skal fjernes. Først ut er konkurranse om å drive høyhastighetstogene, TGV. Det legges ut på anbud i 2020.
Jernbanereformen er viktig for Macron. Han håper den kan bane vei for flere reformer i offentlig sektor, som han ønsker gjennomført i sin presidentperiode fram til 2022.
Streikene mot jernbanereformen rammet også påskeutfarten i Frankrike.
Mister goder
Reformen betyr også at nyansatte i SNCF ikke lenger får jobbgaranti livet ut, heller ikke garantert årlig lønnsøkning, og pensjonsalderen skal settes opp.
Nå gjenstår godkjenning fra parlamentets andrekammer, Senatet. Det vil trolig skje i juli.
– Passasjerene har fått nok av denne streiken, sa SNCF-sjef Guillaume Pepy i et fransk TV-program i helgen. Han støtter reformplanene.
Pepy har også inntrykk av at oppslutningen om streiken synker blant lokomotivførerne. Han er fornøyd med at det gjeldstyngede SNCF blir et statlig aksjeselskap. Det gir ledelsen større frihet til omorganisering og effektivisering.
- Les også:
Frykter privatisering
Oppfatningen er en ganske annen hos lederen av den største og mest militante av fagforeningene. Han mener SNCF-sjefen er en del av problemet:
– Pepy sier alt og ingenting, og støtter reformene for å gi jernbanearbeiderne en lærepenge, sier Philippe Martinez i CGT til avisa L'Opinion.
Selv om regjeringen lover at SNCF skal forbli et hundre prosent offentlig selskap, frykter fagforeningene den nye statusen som aksjeselskap. De mener det kan føre til privatisering, slik det skjedde med France Telecom. Telefonselskapet heter nå Orange og den statlige eierandelen er nede på bare 15 prosent.
Den franske regjeringen vurderer allerede i år å selge statlige eierandeler i energiselskapet Engie, lotteriet Jeux og selskapet som driver storflyplassene Charles de Gaulle og Orly utenfor Paris.