Hopp til innhold

Sommerferien din i Frankrike kan bli rammet av nye togstreiker

Nå er det «rykk og napp-streiker» – to dager streik, deretter tre dager jobb. Aksjonen skulle ta slutt før sommeren, men nå truer fagforeningene med å fortsette inn i feriesesongen.

FRANCE-REFORM/SNCF-STRIKE

Streiken på franske jernbaner kan bli forlenget inn i sommerferien. Her er en av de streikende på stasjonen Saint-Charles i Marseille.

Foto: JEAN-PAUL PELISSIER / Reuters

Turister som ønsker å reise med tog i Frankrike i sommer kan bli rammet. Hele 77 prosent av de franske lokomotivførerne legger ned arbeidet de dagene det er streik.

– Nå studerer vi kalenderen, sier en anonym fagforeningsleder til flere franske medier. Han vil advare, slik at folk kan legge om ferieplanene sine.

Ifølge de fire fagforeningene som streiker er det sannsynlig at aksjonene blir forlenget inn i juli og august. Det blir trolig vedtatt denne uka, for de har ikke nådd fram med sine krav.

FRANCE STRIKES

Passasjerer på full fart mot ett av de få TGV-togene som gikk fra Marseille mot Paris under en av streikedagene i april.

Foto: CLAUDE PARIS / AP

Jernbaneselskapet SNCF har opprettet en egen webside der folk kan sjekke når det er planlagt streik.

Første seier til Macron

Streikene har pågått siden begynnelsen av april. De er en protest mot reformplanene til president Emmanuel Macron. Han har tatt første stikk i duellen med fagforeningene, for Nasjonalforsamlingen har med stort flertall vedtatt hans reform av det statlige jernbaneselskapet, SNCF.

Jernbanemonopolet skal fjernes. Først ut er konkurranse om å drive høyhastighetstogene, TGV. Det legges ut på anbud i 2020.

Jernbanereformen er viktig for Macron. Han håper den kan bane vei for flere reformer i offentlig sektor, som han ønsker gjennomført i sin presidentperiode fram til 2022.

Streikene mot jernbanereformen rammet også påskeutfarten i Frankrike.

Mister goder

Reformen betyr også at nyansatte i SNCF ikke lenger får jobbgaranti livet ut, heller ikke garantert årlig lønnsøkning, og pensjonsalderen skal settes opp.

Nå gjenstår godkjenning fra parlamentets andrekammer, Senatet. Det vil trolig skje i juli.

FRANCE-TRANSPORT-POLITICS-LGV-TGV-TRAIN

President Emmanuel Macron (th) i samtale med jernbanearbeidere på Gare Montparnasse i fjor. SNCF direktør Guillaume Pepy (tv) er under hard skyts fra ansatte fordi han støtter jernbanereformen.

Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP

– Passasjerene har fått nok av denne streiken, sa SNCF-sjef Guillaume Pepy i et fransk TV-program i helgen. Han støtter reformplanene.

Pepy har også inntrykk av at oppslutningen om streiken synker blant lokomotivførerne. Han er fornøyd med at det gjeldstyngede SNCF blir et statlig aksjeselskap. Det gir ledelsen større frihet til omorganisering og effektivisering.

Frykter privatisering

Oppfatningen er en ganske annen hos lederen av den største og mest militante av fagforeningene. Han mener SNCF-sjefen er en del av problemet:

– Pepy sier alt og ingenting, og støtter reformene for å gi jernbanearbeiderne en lærepenge, sier Philippe Martinez i CGT til avisa L'Opinion.

FRANCE-POLITICS-LABOUR-UNION-STRIKE

Lederen CGT, Philippe Martinez, på gata i Paris under protester mot Macrons reformer sammen med jernbanearbeidere, studenter og andre offentlig ansatte.

Foto: PHILIPPE LOPEZ / AFP

Selv om regjeringen lover at SNCF skal forbli et hundre prosent offentlig selskap, frykter fagforeningene den nye statusen som aksjeselskap. De mener det kan føre til privatisering, slik det skjedde med France Telecom. Telefonselskapet heter nå Orange og den statlige eierandelen er nede på bare 15 prosent.

Den franske regjeringen vurderer allerede i år å selge statlige eierandeler i energiselskapet Engie, lotteriet Jeux og selskapet som driver storflyplassene Charles de Gaulle og Orly utenfor Paris.

SISTE NYTT

Siste nytt