Hopp til innhold

Se den elektriske vann-bobletaxien

Den svever en halv meter over vannet og går på strøm. Nå håper produsenten at den flyvende farkosten skal bli brukt som drosje i Paris.

Når båten kommer opp i fart løfter den seg også opp fra vannet.

Franskmannen Alain Thebault designet yachter i mange år, men har nå brukt erfaringene sine til å lage det flyvende «egget» som han selv kaller en «sjøboble», eller Seabubbles.

I disse dager vises den uvanlige båten fram på en teknisk messe i den franske hovedstaden.

Håper å korte ned køer

Alain Thebault

Alain Thebault håper i første omgang å tjene penger på å selge båten til hotellkjeder som skal frakte gjester.

Foto: Lionel Bonaventure / AFP

Thebault håper å få den satt i trafikk, men det har vært noen skjær i sjøen før det kan bli noe av. Ifølge reglementet i Paris kommune er toppfarten på elva Seinen mellom 12 og 18 kilometer i timen. Mens den første prototypen trengte en fart på 50 km/h for å holde seg flyvende eller flytende.

For noen dager siden fikk man testet den neste utgaven som greide seg med en lavere fart, melder TV-stasjonen France3. Den nye «sjøboblen» kan frakte fire personer.

SeaBubble

Denne uka ble båttaxien vist fram på elva Seinen i paris.

Foto: Philippe Wojazer / Reuters

– Vi ser for oss hvordan denne kan minske trafikkorker i byer over hele verden ved å flytte trafikken over på vannet, sier Alain Thebault til nyhetsbyrået Reuters.

Thebault sier at mens han venter på å få vite om dette er noe de lokale myndighetene i Paris vil satse på, håper han å selge til de store hotellkjedene i det øvre sjiktet, slik at de kan frakte sine gjester på vannet.

Han sier til avisen Le Parisien at han håper å selge de første farkostene i løpet av neste år.

For liten for Fjordtaxi

– De må ikke produsere sånne egg, de må lage noe som ser ut som en båt, sier Hakon Lunde, som driver Fjordtaxi i Oslo, spøkefullt når NRK ringer.

Hakon Lunde

Hakon Lunde i Fjordtaxi i Oslo syns «sjøboblen» er for liten.

Foto: Privat

Han sier at han har sansen for å drive miljøvennlig på fjorden også og viser til at man er i gang med å produsere elektriske bilferger.

– Men det er ikke nok å bare kunne ta fire passasjerer, en taxibåt må kunne brukes til mange flere. Kanskje denne franskmannen har en større båt om fem år. Da kan jeg kanskje vurdere det på nytt, sier Lunde.

SISTE NYTT

Siste nytt