Hopp til innhold

Dro Europa rundt i gammel bakt potet-bil

Aldri før har det vært flere bobiler på norske veier. For noen blir fabrikkprodusert for dyrt. Håvard og Thomas dro Europa rundt i gammel bakt potet-sjappe.

Camp: Thomas og Håvard møtte flere i hjemmesnekra biler gjennom Europa.

CAMP: Thomas og Håvard møtte flere i hjemmesnekra biler gjennom Europa.

Foto: Privat

Er du bobilforhandler har du trolig all grunn til å være fornøyd. Aldri før har det vært registrert flere bobiler i Norge. Tallet ved årsskiftet var, ifølge Statistisk sentralbyrå, 48.000.

Håvard Haga og Thomas Larsen Otterdal fra Larvik er to av dem som ikke bidrar på bobil-statistikken, men allikevel bor i bil.

På en liten topp i Stavern, med utsikt rett ut i havgapet, står larviksguttene parkert med bilen som tidligere var et mobilt utsalgssted for bakte poteter.

Selv har de ribbet bilen for gammelt interiør, bygget seng, kjøkkenkrok og gjort den om til feriebolig.

– Kjøleskap på solceller, vannpumpesystem. Også har vi et sengeparti bak her, med oppbevaring i sengeramma.

Otterdal forteller hvordan de har valgt å bygge bilen som har tatt dem gjennom blant annet Frankrike, Nederland og Portugal.

EUROPA RUNDT: Håvard Haga og Thomas Larsen Otterlei har vært Europa rundt i varebilen sin

Se flere bilder av husbilen.

Foto: Bendik Hansen / NRK

Nedprioriterte jobb og komfort

Guttene har brukt om lag 35.000 kroner hver på husbilen, som har gitt dem pusterom fra det de selv beskriver som bare å røre rundt, og dager som går rett i glemmeboka.

De ville bruke tid med venner, og fant ut at det derfor var bedre å jobbe mindre.

– Man må velge. Du må nedprioritere komfort, og bo billig. For oss var det helt prima, forteller Otterdal.

Benkeplate med påmalt skyer, blå himmel og en bobil.

KJØKKEN: Gutten bygget også sin egen kjøkkenkrok.

Foto: Bendik Hansen / NRK

De har vært på hjul sammen i flere måneder, og til tross sengas beskjedne størrelse, er de allerede bestemt på at de skal ut igjen.

Inspirasjonen kommer fra sosiale medier, og særlig emneknaggen #vanlife på Instagram. Også i Norge er det interesse for hjemmesnekra bobiler på sosiale medier.

På facebookgruppa «Vi Som Har Hjemmesnekra Bobil» diskuteres innredningsløsninger, og det deles tips og triks. Flere i gruppa skriver at både høy pris på bobiler, og ønsket om personlig innredning gjør at de velger å bygge selv.

KJØP FABRIKKBYGGET: Geir Holm i Caravanbransjeforbundet anbefaler å droppe hjemmesnekrede bobiler.

– KJØP FABRIKKBYGGET: Geir Holm i Caravanbransjeforbundet anbefaler å droppe hjemmesnekrede bobiler.

Foto: Privat

– Kjøp heller hos forhandler

Geir Holm, generalsekretær i Norsk Caravanbransjeforbund, mener at bobiler ikke er priset for høyt.

– Hvis du sammenligner en folkebobil med en båt på samme størrelsen, så er den ikke dyr. Den er faktisk mye billigere.

Han fraråder å bygge egne campingbiler, og hevder at de fabrikkbygde er langt tryggere. Budskapet hans er ikke til å ta feil av.

– Kjøp heller hos en forhandler enn å bygge selv.

TRENDY: Odd Askjem forteller at bobil er blitt trendy, og at harrystempelet er borte

TRENDY: Odd Askjem forteller at bobil er blitt trendy, og at harrystempelet er borte

Foto: Bendik Hansen / NRK

– Blitt kult å ha bobil

Med en gjennomsnittspris på det tidobbelte av hva larviksguttene bruke på å få i stand sin bil, solgte Odd Askjem i fjor 450 brukte og nye bobiler.

– Nå er det blitt kult å ha bobil, og det gjør at vi også når dem på 40–50 år.

Videre forteller han at harrystempelet er borte, noe han forklarer med blant annet TV-programmet «E6 – En Reise i Nordmenns Hverdag». Hvor ifølge Askjem, den folkekjære moromannen Truls Svendsen beviste at bobil er en bra ting.