Er du bobilforhandler har du trolig all grunn til å være fornøyd. Aldri før har det vært registrert flere bobiler i Norge. Tallet ved årsskiftet var, ifølge Statistisk sentralbyrå, 48.000.
Håvard Haga og Thomas Larsen Otterdal fra Larvik er to av dem som ikke bidrar på bobil-statistikken, men allikevel bor i bil.
På en liten topp i Stavern, med utsikt rett ut i havgapet, står larviksguttene parkert med bilen som tidligere var et mobilt utsalgssted for bakte poteter.
Selv har de ribbet bilen for gammelt interiør, bygget seng, kjøkkenkrok og gjort den om til feriebolig.
– Kjøleskap på solceller, vannpumpesystem. Også har vi et sengeparti bak her, med oppbevaring i sengeramma.
Otterdal forteller hvordan de har valgt å bygge bilen som har tatt dem gjennom blant annet Frankrike, Nederland og Portugal.
Nedprioriterte jobb og komfort
Guttene har brukt om lag 35.000 kroner hver på husbilen, som har gitt dem pusterom fra det de selv beskriver som bare å røre rundt, og dager som går rett i glemmeboka.
De ville bruke tid med venner, og fant ut at det derfor var bedre å jobbe mindre.
– Man må velge. Du må nedprioritere komfort, og bo billig. For oss var det helt prima, forteller Otterdal.
De har vært på hjul sammen i flere måneder, og til tross sengas beskjedne størrelse, er de allerede bestemt på at de skal ut igjen.
Inspirasjonen kommer fra sosiale medier, og særlig emneknaggen #vanlife på Instagram. Også i Norge er det interesse for hjemmesnekra bobiler på sosiale medier.
På facebookgruppa «Vi Som Har Hjemmesnekra Bobil» diskuteres innredningsløsninger, og det deles tips og triks. Flere i gruppa skriver at både høy pris på bobiler, og ønsket om personlig innredning gjør at de velger å bygge selv.
– Kjøp heller hos forhandler
Geir Holm, generalsekretær i Norsk Caravanbransjeforbund, mener at bobiler ikke er priset for høyt.
– Hvis du sammenligner en folkebobil med en båt på samme størrelsen, så er den ikke dyr. Den er faktisk mye billigere.
Han fraråder å bygge egne campingbiler, og hevder at de fabrikkbygde er langt tryggere. Budskapet hans er ikke til å ta feil av.
– Kjøp heller hos en forhandler enn å bygge selv.
– Blitt kult å ha bobil
Med en gjennomsnittspris på det tidobbelte av hva larviksguttene bruke på å få i stand sin bil, solgte Odd Askjem i fjor 450 brukte og nye bobiler.
– Nå er det blitt kult å ha bobil, og det gjør at vi også når dem på 40–50 år.
Videre forteller han at harrystempelet er borte, noe han forklarer med blant annet TV-programmet «E6 – En Reise i Nordmenns Hverdag». Hvor ifølge Askjem, den folkekjære moromannen Truls Svendsen beviste at bobil er en bra ting.