Hopp til innhold

Jobbsøkere med aktive og åpne nettprofiler stiller sterkere

Potensielle jobbkandidater «forfølges» av arbeidsgiverne på nettet. – Det skader deg veldig mye mer å være usynlig på sosiale medier, sier en rekrutterer.

Snoking på sosiale medier

ILLUSTRASJON: Det kan koste deg mange jobbmuligheter om du ikke har Instagram, Facebook eller andre nettprofiler. Norske arbeidsgivere liker nemlig å se hvem du er på nettet.

Foto: Eva Beate Strømsted / NRK

Til tross for at riktig CV-design kan sikre deg drømmejobben, er CV-en bare et «visittkort» – et første håndtrykk med arbeidsgiveren som ikke kjenner deg fra før.

Ole Janzso, rådgiver

PROFESJONELL TILNÆRMING: Ole Janzso sier at rekrutteringsselskapet leter ikke aktivt etter det ene bildet. – Vi ser på en helhetlig profil. Facebook-profilen, for eksempel, representerer deg som privatperson og vi synes at det er spennende om du viser sosialt eller faglig engasjement, sier han.

Foto: Mediebemanning

Det noen jobbsøkere kanskje ikke vet er at det neste steget for bekjentskap skjer via sosiale medier. Enten før eller etter jobbintervjuet.

– Vi vil finne ut av hvem du er. Vi blir mistenksomme dersom folk ikke har levd et liv i sosiale medier, så det skader deg mye mer å være usynlig på internett enn at det ligger ute et bilde etter en «viss» kveld på Kypros, sier Ole Janzso, rådgiver i rekrutteringsselskapet Mediebemanning.

Én av tre bedrifter snoker

I 2014 hadde én av tre bedrifter utført bakgrunnssjekk på jobbsøkerne via sosiale medier.

Det viser en undersøkelse Adecco har utarbeidet med det katolske universitetet i Milano. 17.000 jobbsøkere og 1.500 rekrutterere fra 24 land rundt i verden deltok i studien.

Til tross for at norske tall ikke er representert, mener kommersiell direktør i Adecco Bjørn Wiik at det har blitt en vanlig måte å sjekke kandidater på også i Norge.

– Og det har bare eskalert de siste fem årene, poengterer han.

Bjørn Wiik

OPPDATERTE PROFILER: Bjørn Wiik mener at det er utrolig viktig å ha oppdaterte og åpne sosiale medieprofiler når man er ute på jobbmarkedet. – Disse profilene bør samstemme med både CV og utdannelse, ifølge Wiik.

Foto: Adecco

Vanskeligere å få seg jobb om du er «usynlig»

Wiik mener dermed at det ikke er optimalt å droppe sosiale medier som jobbsøker.

Avdelingsdirektør i NAV Vestfold Gunhild Løkkevold er enig.

– Man stiller sterkere som jobbsøker om man er aktiv på nettet, sier Løkkevold.

Hun forklarer:

– Hvis det står mellom to kandidater som er ganske like og vi er litt i tvil, så kan innholdet på nettet påvirke vår beslutning. Sosiale medier kan bekrefte eller avkrefte førsteinntrykket vi har fått. Det kan også si ganske mye om dømmekraften til en person.

Gunhild Løkkevold

DIGITAL KOMPETANSE: Gunhild Løkkevold sjekker andres sosiale medier for å være sikker på at søkerne har digital kompetanse. Det er en ettertraktet egenskap for mange arbeidsplasser, også for NAV.

Foto: Kristine Masdal Aadne / NRK

Dermed mener både hun og Wiik at folk bør tenke seg om hva de legger ut av digitale spor.

– En god regel bør være at det man ikke ønsker at alle skal se, det bør man unngå å legge ut, mener Wiik.

De mest brukte plattformene

I 2014 var LinkedIn den plattformen som fikk mest oppmerksomhet. Facebook var nest mest sjekket blant arbeidsgiverne, etterfulgt av Google og Twitter.

Arbeidsgivere bruker sosiale medier for snoking

LINKEDIN MEST BRUKT: Slik vurderte rekruttere i Vest-Europa de ulike sosiale mediene på en skala fra 1 (veldig ineffektiv) til 5 (veldig effektiv). I 2014 var LinkedIn den mest brukte plattformen for snoking.

Foto: Adecco

Ifølge Wiik i Adecco, har LinkedIn og Facebook fortsatt mye aktivitet, men Instagram har kommet over Facebook.

– Instagram bruker jeg masse, spesielt når jobbkandidatene er jenter. Det er fordi jenter har en sterkere digital tilstedeværelse enn gutter i dag. Jeg ser på hvordan de kommuniserer, bekrefter rådgiver Janzso i rekrutteringsselskapet Mediebemanning.

Mener sosiale medier ikke har betydning

Men ikke alle arbeidsgivere er ikke like opptatte av at jobbsøkere er på sosiale medier.

En av Vestfolds største arbeidsplasser, Sykehuset i Vestfold, stiller ingen eksplisitte krav til bruk av sosiale medier.

– Enkelte ledere sjekker nok sosiale medier for å se om aktuelle kandidater fremstår slik de har presentert seg selv. Men det er ikke noe krav at det gjøres, sier HR- direktør Bente Krauss.

Bente Krauss

ANSETTER ALLE: Bente Krauss sier at det har aldri skjedd at Sykehuset i Vestfold ikke har ansatt noen på grunn av at personen ikke var å finne på sosiale medier.

Foto: Guro Hatlo / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark