Til tross for at riktig CV-design kan sikre deg drømmejobben, er CV-en bare et «visittkort» – et første håndtrykk med arbeidsgiveren som ikke kjenner deg fra før.
Det noen jobbsøkere kanskje ikke vet er at det neste steget for bekjentskap skjer via sosiale medier. Enten før eller etter jobbintervjuet.
– Vi vil finne ut av hvem du er. Vi blir mistenksomme dersom folk ikke har levd et liv i sosiale medier, så det skader deg mye mer å være usynlig på internett enn at det ligger ute et bilde etter en «viss» kveld på Kypros, sier Ole Janzso, rådgiver i rekrutteringsselskapet Mediebemanning.
Én av tre bedrifter snoker
I 2014 hadde én av tre bedrifter utført bakgrunnssjekk på jobbsøkerne via sosiale medier.
Det viser en undersøkelse Adecco har utarbeidet med det katolske universitetet i Milano. 17.000 jobbsøkere og 1.500 rekrutterere fra 24 land rundt i verden deltok i studien.
Til tross for at norske tall ikke er representert, mener kommersiell direktør i Adecco Bjørn Wiik at det har blitt en vanlig måte å sjekke kandidater på også i Norge.
– Og det har bare eskalert de siste fem årene, poengterer han.
Vanskeligere å få seg jobb om du er «usynlig»
Wiik mener dermed at det ikke er optimalt å droppe sosiale medier som jobbsøker.
Avdelingsdirektør i NAV Vestfold Gunhild Løkkevold er enig.
– Man stiller sterkere som jobbsøker om man er aktiv på nettet, sier Løkkevold.
Hun forklarer:
– Hvis det står mellom to kandidater som er ganske like og vi er litt i tvil, så kan innholdet på nettet påvirke vår beslutning. Sosiale medier kan bekrefte eller avkrefte førsteinntrykket vi har fått. Det kan også si ganske mye om dømmekraften til en person.
Dermed mener både hun og Wiik at folk bør tenke seg om hva de legger ut av digitale spor.
– En god regel bør være at det man ikke ønsker at alle skal se, det bør man unngå å legge ut, mener Wiik.
De mest brukte plattformene
I 2014 var LinkedIn den plattformen som fikk mest oppmerksomhet. Facebook var nest mest sjekket blant arbeidsgiverne, etterfulgt av Google og Twitter.
Ifølge Wiik i Adecco, har LinkedIn og Facebook fortsatt mye aktivitet, men Instagram har kommet over Facebook.
– Instagram bruker jeg masse, spesielt når jobbkandidatene er jenter. Det er fordi jenter har en sterkere digital tilstedeværelse enn gutter i dag. Jeg ser på hvordan de kommuniserer, bekrefter rådgiver Janzso i rekrutteringsselskapet Mediebemanning.
Mener sosiale medier ikke har betydning
Men ikke alle arbeidsgivere er ikke like opptatte av at jobbsøkere er på sosiale medier.
En av Vestfolds største arbeidsplasser, Sykehuset i Vestfold, stiller ingen eksplisitte krav til bruk av sosiale medier.
– Enkelte ledere sjekker nok sosiale medier for å se om aktuelle kandidater fremstår slik de har presentert seg selv. Men det er ikke noe krav at det gjøres, sier HR- direktør Bente Krauss.