Hopp til innhold
Kronikk

Bilavgiftene på vei ut

Du hører det ikke, men innerst i landsmøtekorridorene til Frp står det en kamp mellom finansminister Siv Jensen og Frp-leder Siv Jensen.

En Tesla Model S står til lading på Solli supercharger i Østfold.

Skal man beholde elbilen som konkurransedyktig fram mot 2025, må alternativet bli enda dyrere, skriver kronikkforfatteren. Bildet er fra en ladestasjon i Østfold.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Frps drøm er langsomt i ferd med å bli virkelighet: Innen 2025 er de fleste norske bilavgiftene forsvunnet.

Årsaken er det galopperende elbilsalget. Elbilen er fritatt for engangsavgifter og moms. I 2025 skal alle nye biler i Norge være elbiler. Det har Stortinget bestemt. Med elbilen forsvinner dermed også statens inntekter fra bilavgiftene.

Om ikke noe skjer, da. Den norske elbilpolitikken kommer nemlig med en prislapp, og det bekymrer Erna Solberg at hun taper 9 milliarder avgiftskroner på bil. Og hos Erna Solberg er det Frps Siv Jensen som er finansminister. Finansministeren har ansvar for inntektene i budsjettet.

Med elbilen forsvinner dermed også statens inntekter fra bilavgiftene.

Innerst i korridorene til Frp-landsmøtet står det nå en kamp mellom finansminister Siv Jensen og Frp-leder Siv Jensen: Finansminister Siv Jensen må øke bilavgiftene. Partileder Siv Jensen vil fortsette å fjerne dem.

Må få virke i fred

Partileder Jensen kan finne støtte i tallene fra en ny TØI-rapport som NAF har bestilt. Rapporten viser hva som skal til for å nå målene om rent elbilsalg i 2025. Den viser at vi når elbilmålet om bare politikerne lar elbilfordelene og avgiftsfritakene få virke i fred.

Om man derimot innfører moms på elbil, sier man i praksis ja til å samtidig øke prisen kraftig på bensin- og dieselbilen. Skal man beholde elbilen som konkurransedyktig fram mot 2025, må alternativet bli enda dyrere. Moms på elbiler betyr i praksis det samme som å innføre «dobbel moms» på bensin- og dieselbilen.

Et annet alternativ for politikerne er selvsagt en ensidig økning i avgiften på fossilbiler. 9 milliarder er mange penger, og en dreven finansminister kjenner alltid etter lukten av inntekter. I tillegg til at det er en ukarakteristisk linje for Frp, vil det ikke ha særlig effekt på salget av elbiler: Først og fremst fordi det allerede kjøpes flere elbiler enn markedet kan skaffe; over 30 000 mennesker er nå i kø for å få sin elbil. Økte avgifter reduserer ikke den køen.

Finansminister Siv Jensen må øke bilavgiftene. Partileder Siv Jensen vil fortsette å fjerne dem.

Men også fordi tallene fra TØI-rapporten viser at hvis politikerne lar elbilfordelene og avgiftsfritakene få virke, så når vi 2025-målet med 94 prosent. Øker vi avgiftene kraftig på bensin- og dieselbiler når vi målet med 96 prosent. Det er to dyre – og politisk svært kostbare – prosentpoeng.

Årsaken til at vi når tilnærmet fullt elektrisk nybilsalg i 2025 finner vi helt andre steder enn i framtidens nye forslag til statsbudsjett. Det er fordi teknologien blir bedre. Forutsetningen for TØI-tallene er at rekkevidden på elbil øker med ti prosent årlig, og at elbilprisen (batteriprisen) synker med tre prosent årlig. Dette er ikke urealistiske forutsetninger; rekkevidden er på vei opp, og batteriprisen på vei ned: I 2020 kommer masseproduserte Volkswagen ID med 600 km rekkevidde. Batteriene i en elbil står i dag for 37 prosent av kostnadene av å produsere en elbil, for bare to år siden var tallet nesten 50 prosent.

Vri avgiftene fra kjøp til bruk

Derfor finnes det tunge argumenter for at finansminister Siv Jensen må høre på partileder Siv Jensen, og la avgiftsfritaket og markedet få virke. Politikerne må ha is i magen.

Hvis Siv Jensen har hast, så bør hun heller gjøre det som NAF har sagt hele tiden, nemlig å starte arbeidet med å vri de eksisterende bilavgiftene fra kjøp til bruk. NAF mener at det ikke er hva du kjøper eller eier som skal avgjøre avgiftene, men hvor mye du belaster.

NAF mener at det ikke er hva du kjøper eller eier som skal avgjøre avgiftene, men hvor mye du belaster.

La oss derfor fjerne avgiftene på kjøp og eie, til fordel for avgifter som beregnes ut fra hvor mye du kjører, hvor du kjører, når du kjører og hva slags bil du kjører. Kjører du elbil i distriktene skal du slippe mye billigere unna enn om du kjører dieselbil i bysentrum i rushtiden. NAF ønsker derfor i første omgang en utredning av dette konseptet, som gjerne kalles «veiprising».

Det er derfor gledelig at Regjeringen forstår at det må komme et helt nytt system for bilavgifter. I regjeringsplattformen står det at de skal «starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025». Dette er et arbeid som tar tid, og det arbeidet må etter vår vurdering starte nå, fordi forbrukerne trenger forutsigbarhet.

Fremfor å finne ut nye måter å øke de gamle bilavgiftene på, bør regjeringen få i gang arbeidet med å utrede veiprising.