I årevis har norske politikere snakket frem læreryrket som viktig og fremtidsrettet. Den ene statsråden etter den andre har satt læreryrket på dagsorden som en av sine viktigste prioriteringer. Bare i årene 2009–2014 brukte kunnskapsdepartementet 43 millioner kroner for å rekruttere flere inn på lærerutdanningen.
Nå står vi her, kalenderen viser 2018 og resultatene lar dessverre vente på seg. For å sikre god kvalitet på undervisningen også i fremtiden er tiden overmoden for å se realiteten i hvitøyet, og sette inn tiltak som gjør læreryrket mer attraktivt for generasjon-prestasjon.
Negativ trend
Søkertallene for 2017 kunne fortelle oss at den negative utviklingen er ufravikelig. For lærere i 1.–7. klasse gikk søkertallet ned med 3,6 prosent, mens 5.–10. klasse gikk ned med hele 5,5 prosent siden 2016. Om det fortsetter på denne måten står vi i fare for å mangle et stort antall lærere i fremtiden. En utvikling som kan føre til at de yngste vil møte flere assistenter og vikarer enn lærere i norske klasserom i årene som kommer.
Denne utviklingen er i full anmarsj allerede. Tall fra SSB viser at ufaglærte lærere stod for 8,1 prosent av undervisningstimene på grunnskolen i skoleåret 2016/2017. Dette er en økning fra de foregående årene, og har vært en trend siden 2013. I en undersøkelse blant skoleledere i Utdanningsforbundet kommer det frem at annenhver skole har en eller flere lærere som underviser uten godkjent utdanning.
At kvaliteten på undervisningen svikter våre yngste, de som er i en helt avgjørende fase for videre kompetansebygging er urovekkende. Det bør bekymre foreldre så vel som samfunnet for øvrig.
Utilstrekkelige tiltak
Om vi ikke lykkes med å gjøre lærerutdanningen mer attraktiv har vi to valg i årene som kommer: Enten sette inn flere ufaglærte lærere, eller ha større undervisningsgrupper. Begge alternativene vil føre til dårligere kvalitet på undervisningen, og sette norske barn og unge bakerst i køen i et stadig mer krevende arbeidsmarked. Arbeidsmarkedet er avhengig av utdannede unge mennesker som har den kompetansen som kreves i arbeidslivet, så vel som videre utdanning for øvrig.
Regjeringen har gjort flere gode tiltak for å heve statusen på læreryrket. Blant annet ved å heve inntakskravene på lærerutdanningen, og å gjøre utdanningsløpet om til en mastergrad. Med en høyere prestisje skulle man tro at økte lønninger også føyet seg inn i rekken av tiltak, men den gang ei. Dessverre er lønnsutviklingen til norske lærere for dårlig, og gir dermed liten effekt på omdømmebyggingen til læreren i gaten din. For å tilfredsstille morgendagens behov er vi avhengig av bedre lønnsvilkår for norske lærere.
Lavest lønn i Norden
Tall fra OECD i 2017 viser at norske lærere kommer dårligere ut hva gjelder lønn enn sine kolleger i Sverige, Danmark og Finland. Vi kan ikke lenger akseptere at norske lærere har de laveste lønningene i Norden. Lønn bør kunne brukes som et rekrutteringsvirkemiddel, og som et virkemiddel for å vokse i jobben. Mennesker som har tatt en mastergrad bør kunne forvente en tilfredsstillende lønn og en tilsvarende lønnsprogresjon.
Mens vi i Norge sitter selvtilfredse og snakker om fremtidens skole er den allerede innført i Skandinavias kunnskapsfabrikk, Finland. Uten å påstå at alt er perfekt i Finland, bør vi ta lærdom av hvilken plass læreryrket har hos våre finske naboer.
Der har læreryrket den samme statusen som advokater og leger har i Norge. Finnene har lokket de klokeste hodene til læreryrket, og sikret seg en bærekraftig utdanningsmodell.
Høyere lønn gir flere lærere
En viktig forutsetning på veien til verdens beste skole er at lærerne får rom til å utføre sitt samfunnsoppdrag til det fulle. Bedre lønnsvilkår til lærere er en god investering i fremtiden. Det er viktig at elevene har de beste forutsetningene til å oppnå sitt fulle potensial, det har de kun med resultatorienterte og motiverte lærere.
Det er på tide å satse på kunnskap, fordi utdanning er nøkkelen til suksess for Norge i konkurranse med andre land. Norge kan aldri bli flest, men vi kan være best. Om vi ikke øker lønningene til norske lærere er jeg redd en lavere andel av generasjon-prestasjon vil velge lærerutdanningen, og at de som faktisk velger den får seg jobb i andre sektorer.
Vi må rett og slett gjøre læreryrket great again.
Følg NRK Debatt på