Hopp til innhold

Forbrukerombudet advarer mot skjult reklame

Stadig flere selskaper lokker med dyre premier og gratisprodukter for å få deg og meg til å skrive omtaler av deres produkter. Nå har Forbrukerombudet sett seg lei på det de kaller skjult reklame, og varsler storstilt kampanje med bøter.

Skjermdump fra Elkjøps nett-og Facebooksider

POPULÆRT Å BLI TESTER: Elkjøp har i rundt to år gitt bort produkter mot at folk skriver en omtale av produktet på nettsiden deres. Forbrukerombudet reagerer sterkt på det de mener er skjult reklame. Skjermdumpen over er satt sammen av flere innlegg hentet fra Elkjøps Facebook-sider og nettsider.

Foto: Skjermdump

– Jeg synes det er ufint. Jeg vil nesten kalle det juks, for du blir jo positivt innstilt til produktet fordi du får det gratis. Du blir ikke objektiv av det, sier Odd Halvorsen.

Odd Halvorsen

LIKER IKKE Å BLI LURT: – Jeg synes det er ufint. Jeg vil nesten kalle det juks, for du blir jo positivt innstilt til produktet fordi du får det gratis. Du blir ikke objektiv av det, sier elektronikkunden Odd Halvorsen.

Foto: Vegard Evjen Valestrand / NRK

Kunden NRK møter på Elkjøp reagerer spontant på opplysningene om at selskaper tilbyr forbrukere gratisprodukter mot at de skriver en omtale av produktet deres til nettsiden.

– Jeg tror du blir påvirket. Selv om du synes produktet er litt dårligere enn du hadde forventet, så tenker du ok, det var gratis, legger Halvorsen til.

Ranveig Hammer er også skeptisk. Elektronikkunden innrømmer at hun ofte lurer på om produktanmeldelsene på nettet er folks egentlige meninger.

– Hvis alle parter blir godt informert, og det kommer tydelig fram i annonsen for den som skal teste produktet, så er det greit, men det er viktig at det kommer frem, sier Hammer.

– Kan ikke stole på anmeldelsene

Ifølge Forbrukerombudet ser de stadig mer av såkalte kjøpte forbrukeromtaler.

Ranveig Hammer

– GREIT HVIS MERKET: Elektronikkunde Ranveig innrømmer at hun ofte lurer på om produktanmeldelsene på nettet er folks egentlige meninger.

Foto: Vegard Evjen Valestrand / NRK

De viser til eksempler der blant annet et norsk forlag lovet bort en New York-tur til personen som lagde den «beste» anmeldelsen av en bok de nettopp hadde gitt ut.

Da Din Side tok kontakt med Forbrukerombudet for kort tid siden ble de klar over at Elkjøp gir bort produkter mot at folk skriver en omtale av produktet på nettstedet deres. Anmeldelsene publiseres sammen med vanlige kundevurderinger, som er gjort på eget initiativ på Elkjøps nettsider under tittelen «kundeomtale».

– Det er alvorlig fordi i den grad Elkjøp eller andre har kjøpt en omtale fra en forbruker, så vil det være å regne som reklame. Det er det samme som om de har brukt penger på å lage en reklame selv. Det betyr at vi som forbrukere ikke kan stole fullt og helt på forbukeromtalen som ligger der, sier forbrukerombud, Gry Nergård.

Hun har en skeptisk mine i panna når hun blar seg gjennom Elkjøps Facebooksider, og stanser ved et bilde av en fargerik, gapende pizzaovn til i underkant av tusen kroner.

Den kan bli din, om du lover å skrive en omtale, lyder teksten.

– Men kan man ikke skrive en oppriktig anmeldelse, selv om man får et produkt for det?

Når man får et produkt gratis for å legge inn en omtale, så har man allerede vært med på å påvirke forbrukeren til å skrive omtalen. Selv om det står her at det skal være «100 prosent oppriktig omtale», så kan det likevel hende at folk blir påvirket til å skrive litt mer positivt enn det de ellers ville ha gjort, svarer Nergård.

– Ulovlig, skjult reklame

Gry Nergård

TIL KAMP: – Når du ikke gir inntrykk av at det er reklame, men tvert imot en forbruker som står bak omtalen, så er det tradisjonelt skjult reklame. Det er ulovlig etter loven, og da vil vi slå ned på det, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Nergård mener tilliten til omtalene svekkes når gratisprodukter er involvert, spesielt når det ikke er tydelig markert at dette er reklame.

– Man vurderer jo informasjonen man får høre fra venner og andre forbrukere på en annen måte enn informasjon som man vet er reklame. Du har mer tiltro til tilbakemeldingen fra naboen din enn fra de som selger produktet.

Forbrukerombudet krever nå at Elkjøp rydder opp i praksisen, enten ved å merke tydelig i teksten at omtalene er markedsføring eller ved å kutte ut belønninger.

– Når du ikke gir inntrykk av at det er reklame, men tvert imot en forbruker som står bak omtalen, så er det tradisjonelt skjult reklame. Det er ulovlig etter loven, og da vil vi slå ned på det, konkluderer forbrukerombudet.

Satsingsområde neste år

Nergård bekrefter overfor NRK at skjult reklame kommer til å bli deres satsingsområde i 2015.

– Dette er såpass alvorlig at vi nå kommer til å kartlegge omfanget av i hvilken grad man kjøper seg eller premierer omtaler. Skjult reklame blir vårt satsingsområde neste år, forklarer hun.

Forbrukerombudet har fått tips om at negative omtaler ikke blir publisert, eller at omtaler skal ha blitt redigert av firmaer som selger produktet. Dette er noe av det Forbrukerombudet nå ønsker å undersøke om stemmer.

Nergård sier Forbrukerombudet er avhengig av tips fra publikum for å finne ut av hvilke bedrifter som driver i gråsonen av loven, slik at de kan slå ned på virksomheten.

– Dersom de ikke slutter etter at vi har tatt kontakt, så kan det bli snakk om økonomiske sanksjoner mot dem, sier Nergård.

Øystein Schmidt

LOVER BOT OG BEDRING: – Vi satte pris på tilbakemeldingene vi fikk fra Forbrukerombudet, og vi snudde oss raskt rundt, og innførte de endringene som ombudet poengterte, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Paradokset med internett er at det gir oss makt til å la jungeltelegrafen gå og tipse andre forbrukere om gode og dårlige produkter, men når man begynner å manipulere dette fra de næringsdrivendes side med å betale, premiere, eller redigere, så kan ikke vi på samme måte stole på omtalene, og mister dermed også forbrukermakt, sier Nergård.

Lover å merke omtalen tydeligere

Elkjøp sier de tar Forbrukerombudets kritikk på alvor, og at de allerede har laget en teknisk løsning der de skal merke sponsede produktomtaler med den teksten «mottatt gratis produkt» i rød ramme i høyre marg.

– Vi satte pris på tilbakemeldingene vi fikk fra Forbrukerombudet, og vi snudde oss raskt rundt, og innførte de endringene som ombudet poengterte, sier Øystein Schmidt, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp.

– Forbrukerombudet sier dere driver med skjult reklame. Hva sier dere til det?

– Vi har gått ut på en veldig åpen og ærlig måte på Facebook for å søke etter produktanmeldere, svarer Schmidt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Merket forbrukeromtale hos Elkjøp

SKAL MERKES: Elkjøp viser frem hvordan de fremover kommer til å merke forbrukeromtalene fra folk som har fått et gratis produkt av dem mot å skrive anmeldelsen. Merket i rødt skal stå øverst i høyre hjørne, slik som på dette testbildet med teksten'Mottatt gratis produkt'.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Hvordan kan jeg som forbruker være sikker på at omtalene som ligger på deres nettsider er ærlige?

Vi får inn rundt 600–700 produktanmeldelser av kunder i uka, kun litt over en halv prosent av disse er skrevet av personer som har mottatt et produkt av oss gratis, forklarer Schmidt.

– Men holder det ikke med 600–700 omtaler hver uke?

– For å få litt ekstra trøkk rundt det, så gikk vi ut om ba om produktanmeldere som kunne gi ærlige tilbakemeldinger, både negativt og positivt, mot at de får beholde produktet som de har sett nærmere på som en liten takk for innsatsen, sier Schmidt.

Elkjøp: – Folk skal få si akkurat hva de vil

Kommunikasjonsdirektøren i Elkjøp sier de har gitt bort gratisartikler mot omtale i rundt to år, og bekrefter at forbrukeromtaler generelt er veldig viktig for firmaet.

Han avviser imidlertid påstander om at Elkjøp redigerer omtalene eller siler bort de som er negative.

– Vi endrer omtalene kun dersom noen bryter opphavsretten ved bildebruk eller oppgir spesifikke priser, fordi disse kan endre seg over tid, men da skal folk få tilbakemelding om dette.

Ifølge Schmidt ønsker Elkjøp også negative anmeldelser fra testerne velkommen. Han viser blant annet til en negativ omtale på nettsiden deres av den omtalte pizzaovnen.

– Vi synes det er kjempeviktig å få ærlige tilbakemeldinger på produktene. Folk skal få si akkurat hva de mener. Ingen av omtalene vi får inn skal redigeres. Vi vil jo ikke bare ha positive omtaler, for da har ikke anmeldelsene noen troverdighet, og mister sin verdi for oss, sier Schmidt.

Komplett.no snudde

Nettbutikken Komplett.no har også gitt bort gratisprodukter mot omtale til sine kunder, men stanset praksisen umiddelbart da de hørte om Forbrukerombudets kritikk.

– Vi har gjort én slik type aktivitet. Det var da vi la ut barbermaskiner på Facebook. Da var vi ikke klar over regelverket rundt dette, men stanset denne typen produktomtale umiddelbart da vi fant ut at dette er i strid med markedsføringsloven, sier Ingebjørg Tollnes, som er kommunikasjondirektør i Komplett.no.

Hun sier Komplett.no ikke kommer til å tilby gratisartikler mot omtale igjen før regelverket er tydelig på hva de kan gjøre av slike aktiviteter.

– Det er fordi vi er opptatt av at alle forbrukeromtaler skal være så ærlige som mulig, fordi vi ser at å gi et gratisprodukt kan føre til en feilaktig eller mer positiv omtale. Derfor har vi også bedt de seks personene som mottok barbermaskin av oss om å skrive tydelig i forbrukeromtalen sin at de har fått produktet av oss, sier Tollnes.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger