Hopp til innhold

Ønsker arbeid, mangler planer

Staten klarer ikke å sette mange nok i sving i bygg- og anleggsbransjen på grunn av etterskudd i planlegging av store samferdselprosjekter, ifølge konsulentselskapet Agenda.

Jernbaneverkets nye dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika

Jernbaneverkets nye dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Staten leter med lys og lykte etter startklare vei- og jernbaneprosjekter som kan motvirke arbeidsløshet i anleggsbransjen. Men det finnes få planer i reserve.

– Staten er systematisk på etterskudd i planleggingen av samferdselsprosjekter, sier Erik Holmelin.

Han har erfaring fra Industridepartementet og har som konsulent i Agenda fulgt mange samferdselsprosjekter.

Erik Holmelin

Erik Holmelin.

Foto: NRK

Motkonjunkturpolitikk

- Politikerne ønsker å bruke slike investeringer som motkonjunkturpolitikk, og vil gjerne sette i gang i nedgangsperioder for å bruke ledig kapasitet, men mangler planene. Og så setter man i gang og planlegger alt man bare kan.

Mens nedgangstider kan føre til at tusenvis av anleggsarbeidere blir arbeidsløse, har staten for få prosjekter i reserve.

- Når man så er ferdig med planleggingen og skal sette i gang arbeidet, så går det oppover igjen. Da kan man ikke sette i gang fordi presset er for stort, sier Holmelin.

- Man burde ha gjort omvendt: Startet planleggingen for fullt mot slutten av en konjunkturoppgang, og så hatt planene klare og satt i gang anleggsarbeidet når det går nedover. Man må ikke stanse planleggingen i en oppgangsperiode, men øke planreserven med tanke på dårligere tider.

Unngår forventningspress

- Hvorfor har staten så få prosjekter i reserve?
- I oppgangstider er man skeptiske til å planlegge veldig langt fram, fordi man er redde for å skape forventninger om at prosjektene kommer til å bli satt i gang raskt. Det er likevel systematisk feil, man burde ha planlagt mer og hatt det i reserve, økonomien går jo alltid i sykluser.

På utbygginga av det nye dobbeltsporet vest for Oslo er Per Dyrdahl glad han har jobb i flere år framover – som underentreprenør for Veidekke.
-Jeg hører dem snakker om permitteringer mange steder i bransjen nå. Det er jo tragisk både for de som blir arbeidsløse og for familiene deres. Så jeg er glad jeg er her, det er ryddige forhold i Veidekke, sier han.

Det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Asker skal stå helt ferdig i 2011. Neste år har regjeringen satt av 50 millioner kroner til å planlegge et tilsvarende dobbeltspor mellom Oslo og Ski på Østfoldbanen.

- Det er helt utmerket, særlig hvis det hadde skjedd for over to år siden. Tenk om planleggingen hadde vært ferdig nå, så de kunne begynne. Et så stort prosjekt som Oslo-Ski ville jo vært veldig viktig for anleggsbransjen i en svært vanskelig vårsesong neste år, sier Erik Holmelin.

Kjell Lillekvam og Per Dyrdal

- Jeg er glad jeg har jobb her nå, sier Per Dyrdahl (t.h). Jernbaneverkets Kjell Lillekvam (t.v) er byggeleder på det nye dobbeltsporet på jernbanen mellom Lysaker og Sandvika.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

AKTUELT NÅ