Både i Oslo og flere andre steder gikk ungdom løs på reklameplakater, og merket dem med store klistrelapper for å protestere mot urealistiske idealer.
Modellene på plakatene ble blant annet utstyrt med store snakkebobler som sa:
«Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått ned masse i vekt»
Andre ble utstyrt med advarsler som likner dem du finner på sigarettpakker:
«Denne reklamen er retusjert, og gir et feil bilde av hvordan modellen ser ut»
Les også:
– Ingen planer om å betale
JCDecaux krever nå 380 000 kroner i kompensasjon fra talspersonen for Ungdom mot retusjert reklame, samt lederen av Rød Ungdom, Iver Aastebøl, skriver Dagsavisen.
Han stiller seg helt uforstående til kravet.
– Jeg er stolt av det jeg har gjort, og har ingen planer om å betale noen kjempebot. Jeg mener at retusjert reklame gjør mye mer skade enn aksjonene våre har gjort, sier Aastebøl til NRK.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Ikke hærverk
Han ser på aksjonen som sivil ulydighet, ikke hærverk.
– Blir vi straffet med hundretusener i bot for en politisk aksjon, vil det være en begrensning av ytringsfriheten, sier han.
Men dere har jo ødelagt plakatene?
– Vi har merket dem fordi det var nødvendig. JCDecaux er fast leverandør at dårlig selvtillit til norsk ungdom, vi følte det var nødvendig å gjøre noe med dette, sier Aastebøl til NRK.
Kan komme nye aksjoner
Aastebøl, som nå må møte i Forliksrådet, utelukker ikke nye liknende aksjoner.
– Reklamene er fikset på i Photoshop og gir et helt urealistisk bilde av hvordan folk kan eller burde se ut. Fortsetter JCDecaux å selge reklameplass til retusjerte reklamer vil vi vurdere nye aksjoner.