– Hvor er sykkelstien? Den var her, men nå er den borte, sier den kanadiske sykkelantropologen Miakel Corville-Andersen.
Han er ute og tester Oslos sykkelveier og mener at byen må bli en sykkelby på lik linje med København og Amsterdam.
– Minimum to og en halv meter, det er standarden i Danmark og Nederland, sier han og peker ned på sykkelveien.
– Men jeg er i hvert fall fortsatt i live, smiler han og sykler videre.
Han er kanskje litt bortskjemt denne kanadieren som bor i selve sykkelbyen København. Der har byen tilrettelagt for at så mange som 40 prosent kan sykle til jobben.
– Jeg viser ofte til byer som Sevilla i Spania. Der hadde ingen sykler før, men så gikk de fra null prosent til sju prosent sykler på bare fem år. Så hva forhindrer Oslo fra å gå fra seks prosent til 13 prosent på fem år, spør han.
- Les også: 40 millioner mindre til sykkelveier
- Les også: 20 år før oslos sykkelveier står ferdige
Saken fortsetter under bildet.
– Det er for trangt i Oslo
– Utfordringen er at det er trangt i Oslo. Vi forsøker å få på plass sykkelfelt i gater som allerede er fylt opp, sier venstres byråd Guri Melby for miljø- og samferdsel.
Den ferske byråden vil gjerne, som så mange før henne, men politikk tar tid. Men sykkelantropologen mener Oslo kan bli en like stor sykkelby som København, og det trenger ikke ta langt tid.
– Dere kan lage enveiskjørte gater for biler og tillate sykler å kjøre i begge retninger. Dette er hva andre byer gjør, sier han.
Selv om det går sakte i Oslo har politikerne i hvert fall gjort én ting veldig riktig.
– Bysyklene. Det tilbudet liker jeg veldig godt, sier han.