– Det vi satser på i denne båtstrategien, er å videretutvikle de båtrutene som er mest populære i dag. Blant annet Nesodden-sambandet og øybåtene, der vi vil øke frekvensen. Så får vi også et nytt båtsamband mellom Aker brygge og Fornebu, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).
I tillegg ønsker Ruter på sikt å muliggjøre at hurtigbåten mellom Nesodden og Lysaker kan stoppe på Fornebu.
– Kraftig passasjerøkning
Melby har nettopp lagt frem Oslo kommunes nye båtstrategi som skal behandles politisk til høsten.
Der slås det fast at terminalen for Ruters øybåter flyttes fra Vippetangen til Rådhuskaia i september. Ruter forventer en trafikkvekst på 25 prosent.
– Jeg tror at det vil gjøre båttilbudet til øyene mye mer tilgjengelig for folk. Jeg tror det vil øke passasjerantallet ganske kraftig. Samtidig vil vi gå over fra timesruter til halvtimesruter til flere av øyene, sier Melby.
Misfornøyd med terminalflytting
På Vippetangen i Oslo er kaia full av folk torsdag ettermiddag som skal til og fra Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya , Nakholmen og Langøyene.
Kristian Alfsnes har båtplass på Hovedøya, og står på brygga med et lass med bagasje. Han har hørt om flytteprosessen til Rådhuskaia, som ble planlagt gjennomført allerede i 2008. Han liker ikke at det i september endelig ser ut til å skje.
– Jeg synes det er veldig dumt. Jeg har et helt billass med ting som du ser. Det blir vanskelige å slippe av ting med bilen på Rådhuskaia. Her på Vippetangen er det lettere med parkering. Det veier tyngre for meg enn at flere turister bruker øybåtene, sier Alfsnes til NRK.
Heller ikke Berit Nilsen er begeistet for at terminalen på Vippetangen blir historie.
– Nå har dette fergeanløpet vært her hele tiden. Det er forholdsvis enkelt å komme ned hit, både når det gjelder parkering av bil og offentlig kommunikasjon. Så jeg synes det er veldig trist, sier Nilsen.
Tror Rådhuskaia blir bra
Astrid Nordløkken innser at turen ut til øyene blir litt lenger. – Jeg bor på Tøyen, så det blir litt lenger unna, men ellers er det er sikkert bra for folk flest at det er nærmere andre ting på Rådhuskaia, sier Nordløkken.
Men hyppigere avganger tror hun blir bra. Berit Hærra synes også halvtimes avganger er positivt.
– Det er klart at hvis man kan gå ned fra Nationaltheatret, og kan få en ferge så raskt, så høres det veldig bra ut, sier Hærra.
Ingen kommunal badebåt
Noe badebåt til Huk, Ingierstrand og Hvervenbukta blir det ikke i kommunal regi, hvis byråden får det som hun vil. Guri Melby vil derimot legge ytterligere press på Ruter for å få kommersielle aktører til å opprette ei slik badebåtrute.
– Det vi gjør er å gi Ruter et oppdrag å sondere markedet for private aktører, som kan være interessert i å betjene noen av disse rutene. Vi mener at kommunens kollektivbudsjett i hovedsak må gå til rutene med størst dekning, sier Melby.
Ap: – Kjempeuheldig
Det liker ikke Arbeiderpartiets varaordfører Libe Rieber Mohn. Hun sto bak et forslag som bystyret i 2013 vedtok, der det heter at byrådet bes om å sette i gang et forsøk med en badebåtrute kalt "Blå ring".
– Vi synes det er kjempeuheldig hvis et bystyrevedtak ikke følges opp med konkret satsing. Venstres forrige byråd, Ola Elvestuen, lovte jo å få til et båttilbud til Ingierstrand i år, sier Rieber-Mohn (Ap) til NRK.
– Vi mener det bør være et kommersielt grunnlag for flere av disse rutene. Vi vet at Ruter har sendt ut brev til mange av de aktørene som i dag driver et båttilbud. Vi har bedt Ruter være enda mer offensive for å se om noen er villige til å ta på seg ei rute til for eksempel Ingierstrand, svarer den nåværende Venstre-byråden, Guri Melby.
LES OGSÅ: Ingen badebåter i år heller
Miljøvennlige båter i neste anbudsrunde
Dessuten vil Melby at båttrafikken skal bli mer miljøvennlig på sikt. Oslo kommune har en målsetting om en utslippsfri kollektivtrafikk innen 2020. Båttrafikk er energikrevende til tross for bedret teknologi.
– I dag er ikke båt et veldig miljøvennlig alternativ i Oslofjorden. Vi vet at det har kommet veldig mange flere miljøvennlige båter på markedet. Både el- og gassdrevne båter. Vi mener at det bør stilles krav om nullutslippskjøretøy i neste anbudsrunde, avslutter miljø- og samferdselsbyråden fra Venstre.