Hopp til innhold

Togavsporingen: – Verre enn fryktet

Passasjerer må ta buss for tog etter togulykken på Bergensbanen. Politiet etterforsker saken og avhører lokføreren. Skadene blir omtalt som ekstra alvorlige.

Buss for tog

BUSS FOR TOG: Det er uvisst hvor lenge jernbanen vil være stengt etter ulykken ved Arna stasjon.

Foto: Oskar Rennedal / NRK

– Togtrafikken mellom Bergen og Vaksdal vil være stengt inntil videre, og det vil ta tid å rydde opp.

Det sier pressevakt i Bane Nor, Anne Kirkhusmo.

Lørdag må passasjerer må ta buss for tog etter at et godstog sporet av i Arna fredag.

Regiontoget går ikke mellom Bergen og Voss, mens lokaltoget er innstilt mellom bergen og Vaksdal, melder Vy på sin nettside.

Buss for tog fra Bergen-stasjonen

Alle tog fra togstasjonen i Bergen var innstilte lørdag.

Foto: Oskar Rennedal

Godstoget fikk store materielle skader og blokkerer nå deler av Bergensbanen.

Lørdag er Statens havarikommisjon og politiet på stedet.

Bane Nor har lørdag ettermiddag enda ikke fått tilgang til ulykkesstedet. Det vil ta tid å rydde opp når de først får tilgang, opplyser Kirkhusmo.

Les også Togulykken: Lokfører og en kollega er mistenkt av politiet

STILLS_03

Togulykke i Bergen

STORE SKADER: Godstoget som sporet av fikk store materielle skader.

Foto: Paul S. Amundsen / NTB Scanpix

Onrail: – Ekstra alvorlig

Daglig leder i Onrail, Henning Aandal, sier han selvsagt er glad for at ingen ble alvorlig skadet, men betegner likevel ulykken som verre enn fryktet.

– Her opplever vi at utfallet ble ekstra alvorlig fordi avsporingen skjedde ved innkjørselen til tunnelen. Det var flere vogner som traff fjellveggen, og en bråstopp med mye større skader enn det ellers ville ha skjedd. Det ble ekstra uheldig og mye verre skader enn vi først fryktet og hadde trodd, sier Aandal.

Han presiserer:

– Samtidig skal det sies at mesteparten av toget er uskadet.

– Var det farlig gods om bord?

– Det var noe gods som var kategorisert som farlig, men det var ikke gasser eller kjemikalier som var i fare for å skade omverden, sier Aandal.

– Hvilket tog var involvert i ulykken?

– Det var et standard lokomotiv som har vært i drift i rundt ett år. Lokomotivet er av typen Traxx BR187 og er et lokomotiv som har vært satset på i Skandinavia, sier Aandal.

– Sett i den sammenheng, har dere da fått reaksjoner og bekymringer fra andre steder i Skandinavia som bruker samme lokomotiv?

– Nei, det har vi ikke nå, svarer Aandal.

STILLS_03

MÅ RYDDES UNNA: Det gjenstår et betydelig opprydningsarbeid på Bergensbanen, sier Bane Nor.

Foto: Oskar Rennedal / NRK

Lokfører skrives ut fra Haukeland

Onrails daglige leder sier han nå avventer svar fra Havarikommisjonen på hva som forårsaket ulykken, og understreker at selskapets prioritet nå er ivaretakelse av lokføreren av det avsporede godstoget.

– Vi skal selvsagt bistå Havarikommisjonen godt for å finne ut hva som har skjedd, og hvordan det kan unngås videre. Det viktigste for oss nå er lokførerens helse, sier Henning Aandal og konstaterer:

– Han har heldigvis kun fått lettere fysiske skader, og skal bli skrevet ut fra Haukeland universitetssykehus i dag, lørdag.

STILLS_03

GODSTOG: Flere vogner havnet i fjellsiden utenfor tunnelen.

Foto: Oskar Rennedal / NRK

Politiet: Ingen siktet eller mistenkt

Politiadvokat og påtaleansvarlig i politiet, Anja Mathiesen, bekrefter at politiet har opprettet etterforskning av saken. Krimteknikere har arbeidet gjennom natten. Lørdag i 17-tiden er lokføreren inne til avhør.

– Ingen har foreløpig status som siktet eller mistenkt i saken, sier Mathiesen.

– Nå skal vi fortsette arbeidet på ulike steder. Vi har en del vitner vi ønsker å snakke med og har snakket med, og har videre en del etterforskningsskritt som jeg ikke vil gå i detalj om nå.

Havarikommisjonen: – Kan ta ett år

NRK møter inspektør i Havarikommisjonen, Håvard Sebu, på ulykkesstedet i Arna.

– Vi skal nå samle inn informasjon, og kan foreløpig ikke si noe om årsaken til hva som kan ha skjedd. Det kommer vi ikke til å konkludere med i dag, sier Sebu.

Han opplyser om at Havarikommisjonen har inntil ett år på seg til å levere en rapport med konklusjon om ulykken.

Øystein Sebu - Havarikommisjonen

ETTERFORSKER: Havarikommisjonen er lørdag på plass på ulykkesstedet, og har startet undersøkelser.

Foto: Oskar Rennedal / NRK

Brannvesenet: – Det har vært stor energi

Brannvesenet avsluttet sitt arbeid på ulykkesstedet lørdag klokken 12.30.

– Det er mulig vi skal hjelpe Havarikommisjonen og politiet med droner og oversiktsbilder, men utover det venter vi i like stor spenning på svar som det den øvrige befolkningen gjør, sier innsatsleder i Bergen brannvesen, Jan Davidsen.

Han er forsiktig med å uttale seg av hensyn til politiets og Havarikommisjonens arbeid.

Men han er tydelig på en ting:

– Det har vært veldig stor energi inni bildet. Skadestedet er veldig komplekst, og det har også preget vårt arbeid, sier Davidsen og utdyper:

– Måten godstoget nå står plassert på, gjør at det er risiko for bevegelse og at løse deler kan falle av. Vi gikk av HMS-hensyn dermed ikke inn i tunnelen, men vi har kontroll på at det som var kategorisert som farlig gods ikke kan gjøre skade.

– Det gjør inntrykk

En av de mange passasjerene som må ta buss for tog, er Eirik Mjeldes sønn.

Som far erkjenner han at det føles spesielt å sende sønnen av gårde i dag.

– Det er klart det gjør inntrykk å høre om togulykker som den i går. Jeg kjenner litt på det, men jeg tror og håper det skal gå bra, sier Mjelde og legger til:

– Min sønn har ikke mobildekning der han skal, men jeg skulle gjerne hatt muligheten til å få en bekreftelse på at han kommer trygt frem.

Eirik Mjelde

HÅPER: Eirik Mjelde sier togulykken har gjort inntrykk, men håper togturen til sønnen går bra.

Foto: Oskar Rennedal / NRK

Vy oppfordrer til kontakt

Pressevakt i Vy, Åge-Christoffer Lundeby, sier han har full forståelse for bekymring blant togreisende.

Både for dem som skal reise med tog i dag, og de over 200 personene som i går kveld ble sittende fast i passasjertoget da toget nærmet seg det avsporede godstoget.

Passasjertoget stanset 500 meter fra det avsporede godstoget og ble sittende fast i Arnanipatunnelen i fire timer.

– Det er og skal være trygt å reise med tog, og det er mange sikkerhetsbarrierer. Det viktigste er at ingen menneskeliv gikk tapt, sier Lundeby.

Togulukke Arna

SPORET AV: Godstoget sporet av i tunnelen i Arna.

Foto: Even Norheim Johansen / NRK

Lundeby oppfordrer dem som var involvert i gårsdagens hendelse til å ta kontakt med selskapet for eventuelle refusjoner og tilbakemeldinger, og understreker at Vy gjør sitt ytterste for å ivareta sine passasjerer.

– Nå blir det opp til politiet og Statens Havarikommisjon å finne ut hva som førte til at godstoget sporet av, og hvordan det kan forhindres at skjer igjen, sier Lundeby og tilføyer:

– Normal togdrift på Bergensbanen vil først skje når politi og Havarikommisjonen er ferdig med sine undersøkelser, og Bane Nor har ryddet ulykkesstedet.

Hei!

Har du tips til denne, eller andre saker? Send meg gjerne en e-post: erica.kronheim@nrk.no