Flyselskapene taper hele tiden penger på rutene i Nord-Norge. Derfor må de etter hvert kutte avganger.
Av
Jenny Duesund
|
Reisende i Finnmark vil få færre ruter å velge mellom, tror markedssjefen i Norges største reisebyråkjede.
|
Det mener Norges største reisebyråkjede. Men flyselskapene bedyrer at de ikke har planer om verken rutekutt eller prisendringer.
Tvert imot vil Norwegian igjen fly mellom Oslo og Kirkenes til sommeren, forteller informasjonssjef Anne Grete Ellingsen.
Tilbake til sommeren
- Foreløpig har vi den trafikken vi har lagt opp til etter rutene som gjelder for vinteren. Vi har akkurat lansert at vi er tilbake på ruta mellom Oslo og Kirkenes i midtsommerprogrammet, det vil si fr midten av juni til midten av august, sier Anne Grete Ellingsen.
Heller ikke SAS Braathens vil endre flytilbudet i nord med det første, sier informasjonssjef Siv Meisingseth:
- Vi haringen planer for rutene i Nord-Norge nå. Vi laget et vinterprogram som ble satt i verk 31. oktober. Det gjelder framover, uten konkrete endringer i framtida, sier Meisingseth.
Hemmelig regnestykke
Verken Norwegian eller SAS Braathens vil si om de tjener penger på rutene i Nord- Norge, men parallelle flyavganger for selskapene gir en hard priskrig og tøff konkurranse. Det får markedssjef i Norges største reisebyråkjede, BTI Nordic, Simen Johannesen, til å spå prisoppgang:
- Med det nivået prisene ligger på nå, er det ikke mulig å tjene penger. Flyselskapene har tapt penger en lang periode; nå må de gjøre noen grep for å få tilbake lønnsomheten. Dermed vil de nok redusere kapasiteten noe og ha fære seter å selge. Da vil også gjennomsnittprisen øke noe, sier Johannesen.
- Er det slik at de taper penger på de flyene som går nå?
- Det gjør de.
Gir seg ikke
Men Norwegian gir seg ikke enda: - Priskrigen er ikke over, og vi vil gjøre det vi kan for å øke passasjertallet på våre flygninger, sier Ellingsen.
Og storebror SAS braathens vil også konkurrere på pris: - Det er tøff konkurranse. Det er noe vi har lært oss å leve med, og den utfordringen tar vi, sier Meisingseth.