Arbeiderpartiet forplikter seg nå til å forsere arbeidet med Vestfoldbanen og ny Eidangertunnel hvis det kommer til makten etter høstens stortingsvalg.
Av Hilde Nilsson og
Per Simon Mustvedt
På en valgkamptur gjennom Vestfold onsdag forpliktet partiets stortingskandidater fra de to fylkene å stå ved Stortingets retningslinjer fra Nasjonal transportplan, og sørge for de nødvendige bevilgningene i årene framover.
|
Arbeiderpartiet lover å forsere utbyggingen av Vestfoldbanen dersom det blir rød-grønn valgseier ved høstens stortingsvalg (foto: NRK) |
Storsatsing på jernbane
Stortingsflertallet la under behandlingen av Nasjonal transportplan i vår opp til den største satsningen på jernbane her i landet i moderne tid.
I løpet av de neste ti årene skal det investeres 26,4 milliarder kroner i norsk jernbanenett, og Vestfoldbanen er en av de banestrekningene som blir prioritert.
Lover penger
En rød-grønn regjering vil sørge for at Stortinget bevilger den nødvendige pengene som trenges hvert år framover, lovet stortingsrepresentant Gunn Olsen fra Telemark, og stortingskandidatene Dag Terje Andersen og Steinar Gullvåg fra Vestfold.
Med dobbeltspor på mye av strekningen, og ny tunnel fra Larvik til Porsgrunn, vil reisetiden mellom Tønsberg og nesten kunne halveres, mens reisetiden mellom Grenland og Larvik vil bli rundt 10 minutter. Det er en nedskjæring på en halv time i forhold til dagens togtilbud.
Lover forsering
Utbyggingssjef Ole Kontorp i Jernbaneverket fortalte at planene for utbyggingen alt er klare. Både han og lederen i Jernbaneforbundet, Kjell Atle Brunborg, støttet Arbeiderpartiets fremstøt for å få fortgang i utbyggingen av Vestfoldbanen.
Arbeiderpartiets representanter lovet til og med å forsøke å forsere bevilgningene, slik at hele utbyggingen er ferdig i god tid før 2015.