Av
Lars Egil Mogård og Morten Jentoft
|
Sysselmann Per Sefland |
Sysselmann Per Sefland sier at aksjonen ble satt i gang for å unngå at skipene forsøkte å stikke av slik den russiske trålene Eletron gjorde.
- Vi ville understreke at dette var en politimessig sak ettersom skipene var tatt innenfor norsk territorialfarvann.
Ulovlig omlasting
Det var 23. oktober den norske kystvakten observerte to russiske fartøyer som drev med omlastning innenfor norsk territorialfarvann ved Bjørnøya. Under en kontroll ble det oppdaget at både omlastningsfartøyet Dmitrij Pokramovitsj og fiskebåten Kaptein Gorbatsjov hadde brutt reglene for å informere norske myndigheter om omlastningen, og de ble dømt til bøter på tilsammen rundt 2, 5 millioner kroner. De russiske rederiene nektet først å betale bøtene, og krevde at russiske myndigheter måtte reagere på det de kalte nye norske overgrep i Barentshavet.
Hardt mot hardt
Da det så ut til arrestasjonen derfor kunne dra i langdrag, bestemte norske myndigheter seg for å sette hardt mot hardt.
|
Stoppet i siste øyeblikk |
I all hast ble rundt 20 politifolk fra hele landet sendt nordover til Lakselv for derfra å bli transportert med helikopter ut til skipene ved Bjørnøya. Men fredag 28.oktober valgte de russiske rederiene å stille garanti for bøtene. I siste liten ble helikopteret stoppet på Banak lufthavn.
Hårsbredd fra konfrontasjon
Norge og Russland var dermed bare en hårsbredd fra en ny alvorlig konfrontasjon i Barentshavet, bare en knapp uke etter at to norske fiskeriinspektører ble kidnappet av tråleren Elektron og ført til russisk farvann ved Murmansk. Forholdene i Barentshavet - om reglenene og kontrollen av fisket, er et tema som i dag vil bli drøftet mellom den norske og russiske utenriksministeren som møtes i Harstad i dag..