skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
litteratur_lesekunst_forfattere_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kultur > Lesekunst > Forfattere Sist oppdatert 11:11
Ansvarlig for sidene:
Tom Egil Hverven

 

Cervantes, Miguel de

Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616) ble født i Alcalá de Henares i Spania. Han var soldat i ung alder, og ble tatt til fange av pirater og fengslet. Innenfor murene begynte han så smått å produsere enkle tekster.

Publisert 03.07.2002 10:32. Oppdatert 23.08.2002 13:42.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Vi vet lite om Cervantes’ barndom og ungdomstid, men det finnes sikker dokumentasjon på at han i tyveårsalderen oppholdt seg i Madrid. Han var antagelig student der på denne tiden. Han tok så tjeneste hos en kardinal som han fulgte til Italia. Slik ble han soldat en periode i ungdomsårene. Disse årene ble for alltid stående som svært viktige for Cervantes. Han gjorde det godt i strid og høstet fremgang til tross for at han tidlig fikk en skade som gjorde ham ufør i den venstre hånden. Karrieren tok imidlertid brått slutt da han sammen med broren ble tatt til fange av pirater og satt i fengsel i Alger. Her ventet fem års straffearbeid. Heldigvis ble han til slutt frikjøpt gjennom trefoldighetsordenen, en munkeorden som reddet mange kristne slaver. Da dette hendte var han 33 år gammel, og hadde så smått begynt å produsere noen enkle skriverier innenfor murene (blant annet dagdrømmer i form av et dikt til Filip 2. som er gjengitt i Don Quijote).

Tidlige verker

Etter hjemkomsten måtte han belage seg på et ganske annet liv enn det han hadde levd de siste årene. Han giftet seg og begynte å skrive på heltid. Den offisielle debuten kom i 1585 med hyrderomanen La Galatea. Denne ble etterfulgt av en del skuespill som ikke kan tidfestes nøyaktig. Bare to av dem er kjent i dag, nemlig El trato de Alger (Livet i Alger) og La Numancia. El trato de Alger bygger på Cervantes’ egne erfaringer fra fangenskapet i Alger, selv om det er romantisert i formen. De konkrete bildene fra fengselet og slavemarkedet blir flankert av en løve som er sendt fra himmelen for å redde slavene og et forelsket par. Dramaet har en episk stil som tilhører middelalderen. La Numancia er annerledes i komposisjonen, det minner noe om Senecas verker. Handlingen er sterkt patriotisk og preget av frihetstrang, den er lagt til Spanias oldtid. Dramaet skildrer den trassige befolkningen i Numantia som foretrekker å dø for egen hånd fremfor å bli tatt til fange av de romerske styrkene.

Fengslet igjen

Så ble Cervantes ansatt som kronens kommissær. Han ble i denne jobben dessverre utsatt for en rekke uheldige omstendigheter og det ble ingen god tid for ham. Blant annet ble han kastet i gjeldsfengsel som ansvarlig for en dårlig investering av penger han selv hadde drevet inn for staten. Han fratrådte stillingen etter en tid, og viet seg igjen til skrivingen. I 1604 var han igjen uheldig og ble beskyldt for et mord han ikke hadde begått, dermed fikk han en ny tur bak murene. Dette fengselsoppholdet ble imidlertid kortvarig.

Gjennombrudd med Don Quijote

Men så ble situsjonen forandret. I 1605 fant det store gjennombruddet sted, da kom nemlig første del av Don Quijote. Dette er et meget omfattende og forholdsvis komplisert verk som handler om mennesket i grenseland mellom fantasi og virkelighet, mellom fornuft og galskap. Cervantes tar i bruk kompliserte litterære teknikker som vi først og fremst forbinder med moderne og postmoderne litteratur. Vi finner blant annet flere eksempler på intratekstualitet i romanen, det blir flere ganger referert til verker som Cervantes selv hadde skrevet tidligere. Et eksempel på dette er det tidligere nevnte diktet til Filip 2. som blir referert i en bordtale Don Quijote holder på et vertshus. Et annet er "scenen" der Don Quijote ligger og sover mens sognepresten og barbereren rydder i boksamlingen hans, de finner blant annet en hyrderoman som heter La Galatea og er skrevet av Miguel de Cervantes! Den halvgale og uheldige, men modige og utholdende ridderen Don Quijote, hans trofaste væpner Sancho Panza og øket Rocinante gikk rett hjem hos publikum. Gjennom dem og det som møter dem i romanen fikk Cervantes satt ord og bilder på mye av det som opptok ham. Han fikk publikum til å se tingene rundt seg på en alternativ måte, gjennom den fremmedgjøringen som "den kloke dårens" blikk innebar.

Ti produktive år

Denne suksessen banet vei for utgivelse av en rekke verker av hvilke flere antas å ha vært skrevet en del tidligere. I 1613 kom en samling noveller: Novelas ejemplares (Mønsternoveller). Dette er en mangfoldig og spennende samling som inneholder alt fra en realistisk skildret fortelling om to ungdomsforbrytere i "Riconete og Cortadillo" til krass kritikk av den romantiske hyrderomanen i "El coloquio de los perros" ("Samtale mellom hundene").

I 1615 kom en samling med Cervantes’ uoppførte komedier, som var skrevet noen år tilbake: Ocho comedias y ocho entremeses, nunca representados ( Åtte komedier og åtte mellomspill, aldri oppført). Vi ser at han i disse henter inspirasjon blant annet fra Ariostos Roland-epos og Castiglione og nyplatonismen. Alle komediene er skrevet på vers, men seks av mellomspillene er på prosa. Disse utmerker seg helt klart til sin fordel og viser tydelig hva som var Cervantes’ styrke som forfatter.
Samme år kom også andre del av romanen Don Quijote, den satte et verdig punktum for hans livsverk. Den 23. april 1616 døde han og ble begravet i en klosterkirke i Madrid. Noe konkret gravsted for ham finnes imidlertid ikke. Cervantes’ Don Quijote har vist seg å være et utrolig slitesterkt verk, og den har langt fra sluttet å imponere og appellere til folk. Romanen ble nettopp (i 2002) kåret til verdens beste bok av en jury bestående av veletablerte forfattere fra hele verden.



Verk av Cervantes

La Galatea 1585
El trato de Alger (Livet i Alger), mellom 1582 og -87
La Numanci, mellom 1582 og -87
Don Quijote, del 1, 1605
Novelas ejemplares (Mønsternoveller), 1613
Ocho comedias y ocho entremeses, nunca representados (Åtte komedier og åtte mellomspill, aldri oppført), 1615
Don Quijote, del 2, 1615

Les mer om Cervantes

Auerbach, Erich: Mimesis: verkelighetsframställninger i den västerländska litteraturen, Bonnier, Stockholm 1998.

Canavaggio, Jean: Cervantes, Norton, New York 1990.

Nelson, Lewry: Cervantes: a collection of Critical essays, Prentice-Hall, Engelwood Clitts, NJ 1969.

Watt, Ian: Myths of modern individualism: Faust, Don Quixote, Don Juan, Robinson Crusoe, Cambridge


av Gerd Karin Omdal, NTNU

Siste saker:

 
Forfattere
Verker
Teorier
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no