Identitetstyveri er et økende problem i Norge. Riktignok er mange private nettbrukere blitt mer bevisste på potensielle farer og hva man kan gjøre for å beskytte seg mot id-tyveri.
Men det hjelper lite hvis man handler i en nettbutikk som ikke har den samme bevisstheten.
I dag ble en ny test av sikkerheten mot id-tyveri lansert på nettet. Fra før finnes det en selvtest som nesten 80.000 nordmenn allerede har tatt.
Nå kan også bedrifter, etater og kundene deres sjekke hvordan det står til med sikkerheten i næringslivet.
Den nye testen retter seg først og fremst mot småbedrifter med inntil ti ansatte.
Erfaringen er nemlig at mange av de minste bedriftene har få sikkerhetsrutiner og liten kunnskap om konsekvensene av mangelfull håndtering av de mest følsomme personopplysningene.
Bedrifter som gjennomfører den nye testen vil få tilgang på Sikker id-merket, som de kan bruke på nettsidene sine for å vise at de er opptatt av trygge rutiner som skal forhindre id-tyveri.
LES OGSÅ:
Mange rammes
Hvis du er blant de mer enn tre prosent av alle nordmenn som er rammet av id-tyveri, har ukjente brukt identiteten din til å begå straffbare handlinger.
De kan for eksempel ha kjøpt varer på nettet eller bestilt mobilabonnement i ditt navn.
Du risikerer det samme hvis du kvitter deg med datamaskiner og harddisker uten å slette sensitive personnopplysninger. Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) anbefaler flere sikkerhetsverktøy som blant annet kan hjelpe deg med dette. Du finner dem her.
Tall fra NorSIS viser at id-tyverier kan ha kostet norske forbrukere og norske virksomheter mer enn 600 millioner kroner de to siste årene.
Overgrep
Lommebok og bankkonto er ikke de eneste ofrene hvis du blir utsatt for et id-tyveri. Den som rammes må ofte bruke mye tid og store ressurser på å bevise sin uskyld, sperre tjenester og endre innloggingsrutiner.
Og mange opplever følelsen av å bli utsatt for et privat overgrep som det aller verste.
LES OGSÅ:
- Bør stille krav
Det er NorSIS, Datatilsynet og Næringslivets sikkerhetsråd som står bak den nye testen.
– Men også vanlige brukere og kunder kan ha nytte av den. Spørsmålene som skal besvares i testen gir mye informasjon om de kravene folk bør stille til virksomheter de handler med på Internett, sier seniorrådgiver Peggy Sandbekken Heie i NorSIS til NRK.no
Reisebyråer, bruktbilhandlere, nettbutikker og enkelte selskaper i helsebransjen er eksempler på virksomheter som kan ha stor nytte av å ta den nye sikkerhetstesten.
Kontroll og informasjon
Testen omfatter blant annet spørsmål om hvordan bedriftene kontrollerer og behandler informasjon om nye kunder, og hvilken beredskap de har mot uønskede hendelser. Sikkerheten når kundeforhold blir avsluttet er et annet tema.
Den tilsvarende testen for privatpersoner er blitt en suksess på få måneder. 16 land har kopiert den norske versjonen. Denne selvtesten brukes nå på sju ulike språk.
LES OGSÅ: