Hopp til innhold

Jon Balke - alene med et flygel

I en alder av 52 år holder Jon Balke stadig posisjonen som en av våre mest uutgrunnelige og ungdommelig originale jazzmusikere. Nå slutter han sirklene og gjør opp sin musikalske status, alene med et flygel.

Jon Balke
Foto: MIC

Jon Balke er best kjent som leder for store ensembler som Oslo 13, Magnetic North Orchestra og Batagraf. Hans nye plate Book of Velocities bør interessere ethvert musikkinteressert menneske. For her sprenger han grenser, viser sammenhenger og stiller musikalske spørsmål som angår oss og vår tid.

Hva er jazz, hva er klassisk, hva er folkemusikk og hva er ny musikk? Hva er improvisasjon til forskjell fra komposisjon? Hva er tradisjonelt og hva er eksperimentelt? Kort sagt, hvem er Jon Balke?

Respektfullt og respektløst

I fem store kapitler med til sammen 19 markant forskjellige, men allikevel beslektede episoder utfordrer Balke all verdens pianosolister, fra Glenn Gould til Keith Jarrett. Han tar respektfullt men også respektløst for seg fra hele den moderne komponerte klaverlitteraturens øverste hylle:

Her er impresjonistisk klangkunst a la Debussy og Ravel og musikalske absurditeter a la Eric Satie. Her er etterklang av norske folketoner og Griegs store Ballade, og her er klaverspill virtuost som Chopin, men fullstendig uten virtuoseri. Her er impro-musikk med en så stram struktur at den virker gjennomkomponert, og her er røtter til så vel tradisjonelt afrikansk tommelpiano som til preparert piano a la ny musikk-pioneren John Cage.

Lytter og banker

Jon Balke elsker, forstår og utnytter sitt instrument mer enn pianister flest. Klangbehandlingen hans er ekstremt utforskende og lyttende etter det ennå uhørte, samtidig som han ikke har skrupler med å banke flyglet som det det er og blir: et perkusjonsinstrument. Her ligger også nøkkelen til albumets tittel: Book of Velocities. Hele plata er namlig en gigantisk studie i anslagshastighetens variasjonsmuligheter.

Er det jazz?

Lydopptak, klangbehandling og pianostemming er så bra som vi hittil bare har hørt det fra Kongshaugs Rainbow-studio. Den typiske ECM-produksjonens minimalistisk ordfattige CD-hefte byr på intense sort-hvitt portretter av Jon Balke ved flyglet under innspillingen i radiostudio i Zürich. Omslag og midtside står amatørfotografen Jon Balke selv for, med noe vi alle får til iblant når kamera rettes ustøtt mot et lyspunkt med for lang lukkertid. Egentlig en merkelig kontrast til musikkens gjennomkontrollerte frihet: Tonalt og atonalt, folkelig og intellektuelt, meditativt og ekstatisk, lyttende og svingende. Er det jazz? Ja da, det også!

 Hør Anmeldelse av Jon Balke: Book of Velocities

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska