Hopp til innhold

Hayden Powell – The Attic

Det gir forventninger når trompetist Hayden Powell (28) platedebuterer med egen sekstett, men innfris de?

Hayden Powell
Foto: Hans Christian Tho / Hayden Powell

Hør anmeldelsen

Det er ikke lett å markere seg i Norges mangfold av kreative jazztrompetister. Hayden Powell gjør det – ikke ved elektronikk a la Molvær eller fløyteimitasjon a la Arve Henriksen, men rett og slett ved fulltonende varmt trompetspill med dype jazzhistoriske røtter. Samtidig er Hayden Powells uttrykk nyskapende og moderne så det holder.

Fra Dixi til TJO

Med familierøtter i England, oppvekst i jazzbyen Molde med tilhørende erfaring fra tradjazzbandet «Dixi» og senere utdanning fra jazzlinja i Trondheim og Musikkhøgskolen i Oslo, har Hayden Powell markert seg i diverse formater fra egen trio og brassbandet «Magic Pocket» til Trondheim Jazzorkester, og våren 2011 var han Norges og NRKs representant i det internasjonale European Jazz Orchestra. Respekt og selvkritisk beskjedenhet er kanskje grunner til at han først nå platedebuterer i eget navn, 28 år gammel. Innspillingen er gjort i studioet Musikkloftet, herav platetittelen «The Attic».

Hayden Powell trio

Eyolf Dale, Hayden Powell og Jo Skaansar på Musikkloftet

Foto: Andreas Ulvo

Bluesy og forunderlig

Det første vi hører fra Hayden Powell på plata The Attic er da også et growlende ekko av New Orleans. Tenksomt, sårt, bluesy - og forunderlig, ikke minst ved pianist Eyolf Dale og bassist Jo Skaansars insisterende akkompagnement. Så rister de løs og får følge av den nederlandske trommis Jasper van Hulten i komplekse og flertydige rytmer som stiger men aldri virkelig eksploderer før de legger seg.

Forspilte muligheter?

Tore Brunborg

Tore Brunborg

Foto: Geir Birkeland

Min forventning er på topp når saksofonist Tore Brunborg slutter seg til selskapet, men merkelig nok blir den ikke innfridd – for bidraget er så lavmælt og underordnet helheten at det ikke er til å tro. En bokstavelig talt forspilt mulighet til et musikalsk høydepunkt av dimensjoner? Eller rett og slett lojal musisering mot Hayden Powells erklærte mål: å skape et minimalistisk uttrykk i Steve Reichs og Arvo Pärts ånd?

Spenst og temperament

Eyolf Dale

Eyolf Dale

Foto: Ingebjørg Bø / NRK

Så tar imidlertid pianist Eyolf Dale føringa med spenst og humor inklusive litt maniert Jarrettsk syng-med-grynting som får også Hayden Powell til å vise temperament, før trombonist Erik Johannessen lanseres – han også med et forbausende kort og velkontrollert men litesigende bidrag. Og aldri samles platas briljante musikere til det jeg hadde håpet skulle bli en gigantisk fulltonende sekstett. I stedet bygges det nedover, til små dialoger og kollektive improvisasjoner uten de store samklanger og solistiske høydepunkt.

Doble følelser

På en måte føler jeg meg altså litt snytt, og plateomslagets ordløse fargefantasi forsterker følelsen. Har Hayden Powell og hans stjernelag av medspillere faktisk ikke mer å si? Det nekter jeg å tro. Og det verste er at jeg liker musikken. Så problemet er jo ikke musikken, men meg. Derfor venter jeg spent på fortsettelsen fra Hayden Powell.

The Attic

Hayden Powell - The Attic
Foto: Anders Valde / Inner Ear
  • Hayden Powell, trompet
  • Tore Brunborg, tenorsax
  • Erik Johannessen, trombone
  • Jo Skaansar, bass
  • Eyolf Dale, piano
  • Jasper van Hulten, trommer

Inner Ear INEA 13

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska