Hopp til innhold

Antisemittisk Waters?

Roger Waters anklages for å ha antisemittisk symbolbruk i sceneversjonen av «The Wall» som kommer til Norge neste år.

Roger Waters åpnet onsdag jubileumsturnéen for «The Wall» i Toronto, Canada.

Roger Waters er på turné med sin «The Wall» og neste år kommer han til Norge.

Foto: John Carucci / Ap

Roger Waters ved den israelske muren

Roger Waters, her ved den israelske muren mot palestinerne, er kjent som kritiker av de israleske myndighetene.

Foto: MUHAMMED MUHEISEN / AP
Abraham Foxman, leder for the Anti-Defamation League (ADL)

Abraham Foxman, leder for the Anti-Defamation League (ADL).

Foto: YURI GRIPAS / Reuters
Roger Waters åpnet onsdag jubileumsturnéen for «The Wall» i Toronto, Canada.

Waters er på turné med «The Wall», og kommer i slutten av april til Oslo og Norge med showet.

Foto: Frank Gunn / Ap

Det er organisasjonen Anti-Defamation League (ADL), som jobber mot antisemittisme, som kommer med beskyldningene, melder New York Post.

David-stjerner og dollarsymbol

Waters har lenge vært kjent som en sterk kritiker av de israelske myndighetene.

Hver gang «The Wall»-showet kommer fram til låta «Goodbye blue sky» slippes det gjenstander formet som David-stjerner og dollarsymbol fra virtuelle bombefly over scenen.

- Waters har selvsagt sin fulle rett til å uttrykke sine politiske meninger om konflikten mellom Israel og det palestinske folk gjennom sin musikk og sitt sceneshow, sier talsmann for ABL Abe Foxman til avisa.

- Krysser grensa

- Men bildene han har valgt å bruke, satt sammen på denne måten, krysser grensa for antisemittisme. Vi skulle ønsket Waters hadde valgt en annen måte å få fram sitt politiske budskap, uten å bruke disse svært gammeldagse, stereotype og antisemittiske oppfatningene om jøder og deres tilsynelatende besettelse når det gjelder å tjene penger, sier han videre.

Det er ikke bare David-stjerner og dollartegn i den omtalte sekvensen av Waters show. I tillegg er det, som du kan se i denne videosekvensen, også kors og den islamske halvmånen og logoene til blant andre bilprodusenten Mercedes og oljeselskapet Shell.

- Absolutt ikke

- Siden turnéen startet 15. September har vi fått dusinvis med anmeldelser og over 120.000 har sett showet, men jeg har aldri tidligere hørt noen som har tolket det på denne måten, sier Laurie Durning fra produksjonsteamet til showet ifølge avisa.

- Dette showet er på alle måter imot krig, og vi ønsker virkelig å få satt en rask stopper for dette pratet om negativitet i forhold til noen folkeslag. Vi tar absolutt ikke i bruk antisemittiske stereotypier, sier hun videre.

Senere har Waters også lagt ut en uttalelse på sin egen hjemmeside, der han forsvarer seg mot anklagene.

- Dersom Hr. Foxman hadde kommet og sett showet før han gjorde seg opp en mening og sa det offentlig, hadde han - håper jeg - kanskje latt det være. Det er absolutt ingen form for antisemittisme i «The Wall»-showet, heter det blant annet i uttalelsen.

Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

VIDEO: Pink Flyd, «Another brick in the wall».

Kulturstrøm

  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.