De siste månedene har en rekke norske forlag begynt å få opp øynene for en litt annen form for e-bok: de såkalte appbøkene, eller bøker som er tilgjengelige som applikasjoner for smarttelefoner og lesebrett.
- Les også:
«Milepæl» for norske appbøker
Nå har det nyoppstartede forlaget Propell kommet med en ny lansering som de kaller en «milepæl for norske appbøker».
– Askeladden som kappåt med trollet er Norges første barnebok på Android Market, sier Per Harald Borgen i Propell.
Boken ble først lansert på App Store, og har allerede rukket å klatre til topps på listen over de mest populære applikasjonene for iPad i Norge, med nesten 1200 nedlastinger den første måneden. Ifølge Bok&samfunn, regnes en «vanlig» billedbok som selger mellom 600 og 1000 bøker vanligvis som en suksess.
– Kan bli bundet på hender og føtter av Apple
En rekke andre norske barnebøker har dukket opp i Apples App Store den siste tiden.
I fjor ga Gyldendal ut Tor Åge Bringsværds og Lisa Aisatos Tambar er et troll og Tambar og harepusene. Tidligere i år kom også utviklingsselskapet Appelsin med en appversjon av barneboken Bark & Snerk, og brødrene Bård og Odin Hole Standal med Jens og Jonas.
- Les også:
Likevel har mange forlag valgt å bare benytte seg av Apples butikkløsning for å selge sine appbøker, blant annet fordi de mener at markedet for Android ikke er modent nok.
– Det var viktig for oss å gjøre boken tilgjengelig på Android Market også. Det er veldig dumt hvis alle appbøker for barn kun skal være for Apple-brukere, sier Borgen.
- Les også: Nå er Android størst... i USA
Thomas Gramstad, leder i organisasjonen Elektronisk Forpost Norge (EFN), synes også at det er viktig at forlagene ikke lar Apple fortsette å styre appbok-markedet.
– Hvis ikke flere tar initiativ til å gjøre sine appbøker tilgjengelige for brukere av Android og andre mobiler, kommer markedet aldri til å vokse, sier Gramstad.
– Det vi trenger er et åpent, felles appmarked, ikke mange små isolerte proprietære markeder.
Han er en av dem som frykter at Apples hegemoni kan bety at forlagene senere vil bli bundet på hender og føtter av datagiganten.
– Hvis jeg var en bokutgiver, ville jeg vært redd for at Apple skulle få monopol. Det er selvfølgelig mye bedre for både lesere, forfattere og forlag hvis vi har et appbokmarked med åpen konkurranse, sier han.
Fem appbøker på trappene
Per Harald Borgen i Propell understreker at selv om de ikke forventer å selge like mange bøker på Android Market som på App Store, har forlaget tro på at Android-plattformen kommer til å bli mer populær i tiden fremover.
– Når markedet for Android-applikasjoner blir større og butikkløsningen deres blir bedre, vil det lønne seg å ha vært der tidlig.
Askeladden som kappåt med trollet er Propells aller første appbok, og valget var neppe tilfeldig.
– Vi ville satse på noe norsk, noe som vi visste ville bli populært. Jeg så hvor godt Tambar-bøkene hadde gjort det, og da så jeg på det som en unik mulighet til å gi ut norsk eventyr på et nytt format, forteller Borgen.
Han sier at forlaget, som kun gir ut elektroniske bøker, har planer om å lansere minst fem nye appbøker for barn i år, deriblant et annet Askeladden-eventyr.
Selv om Askeladden som kappåt med trollet kun består av bilder og høytlesning, lover Borgen mer interaktivitet i de neste utgivelsene:
– Det er der det store potensialet ligger.
– Håper de viser at vi tar feil
Denne uken ga også ut Egmont Serieforlaget seks H.C. Andersen-eventyr som appbok med norsk tekst og tale, blant dem Den standhaftige tinnsoldat, Keiserens nye klær og Den stygge andungen.
– Akkurat nå er app-en kun tilgjengelig for Apple-telefoner og -lesebrett. Men vi har planer om å gjøre den tilgjengelig for Android-brukere også, sier Elisabeth Brinch i Egmont.
Hun forklarer at det er for dyrt i starten å gi ut appbøker på forskjellige platformer, men at de allerede jobber med å få på plass en Android-løsning.
– Det kommer nok i år, eller i alle fall innen ett år, sier Brinch.
I Norge var Gyldendal et av de første forlagene som kastet seg på appboktrenden med Tambar er et troll.
– Jeg synes at det Propell har gjort er kjempeflott, sier Harald Fougner, redaktør for Gyldendals digitale utgivelser.
Forlaget har foreløpig hatt en litt mer avventende holdning til Android-plattformen.
– Vi kommer nok til å gjøre det samme om ikke så altfor lenge, men slik som det er nå, mener vi at Android-markedet ikke er modent nok, sier Fougner.
– Men vi håper at Propell viser at vi tar feil. Da kommer vi gjerne etter.