Hopp til innhold

Facebookgrunnlegger maner til forsiktighet på nett

– Alle internettbrukere bør tenke seg om når det gjelder å legge ut privatlivet sitt på nett, sier en av Facebooks grunnleggere.

Chris Hughes i Norge. Snakker om personvern.

Hughes om personvern

Sammen med de tre romkameratene sine på Harvard Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, og Eduardo Saverin skapte Chris Hughes Facebook.

– Ideen var enkel: hvordan kan vi gjøre det enkelt for studentene å dele med venner og familier hvordan de har det, og samtidig finne ut hvordan de har det der hjemme, sier han.

Dette var 2004, folk brukte e-post og noen veldig få spesielt teknologi-interesserte skrev blogger.

– Det var bare et frø av en idé som startet på Harvard. Og så eksploderte det, sier Hughes.

Chris Hughes snakker om etableringen av Facebook. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

– Bytt passord på Facebook-kontoen

Han bedyrer at Facebook tar sikkerhet på alvor, og forteller at han selv har en konto som han bruker også privat. Samtidig sier han at alle må tenke seg om og bruke sunn fornuft når det gjelder bruken av sosiale medier.

– Det er viktig å endre passord nå og da, for å hindre hackere i å kunne utnytte kontoen din. Det er lurt for all sosial media og internettbrukere å tenke seg om når det gjelder privatlivet sitt på nettet, sier han.

Vil lære politikere om sosiale medier

I dag er han i Norge for å lære politikerne om bruken av sosiale medier og internett. 27 åringen står bak to av internetts mest suksessfylte nyetableringer: Han var en av fire som startet Facebook og han bidro til at Barack Obama vant presidentvalget i USA i 2008.

– Jeg skulle gjerne si at jeg tok en kalkulert avgjørelse om å være med på kampanjen, fordi jeg så at det ville bli en suksess. Men, det var nok mer magefølelsen som fortalte meg at dette ville bli historisk. Det ville jeg være en del av, sier Hughes om hvorfor han tok permisjon fra Facebook for å bli med på internettkampanjen for at Obama skulle vinne valget.

Chris Hughes snakker om internett generelt. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

Lærer politikerne om sosiale medier

Christ Hughes er teknologistjerna med mennesker som businessområde. I både Facebook- og Obamakampanjen har han pløyet gjennom menneskelig atferd, og satt det inn i online-systemer som skal hjelpe mennesker med å gjøre som de ønsker.

Ifølge et intervju med Hughes i Fastcompany.com var han med på å utvikle den mest robuste samlingen webbaserte sosiale nettverkbyggende verktøyer som noen sinne er blitt brukt i en politisk kampanje. Disse tillot stimulerte borgere å bli aktivister lenge før en eneste av Obamas ansatte kom til stede for å lære dem hvordan.

I dag er han i Norge for å lære politikere om sosiale medier, og fortelle dem om hvordan internett og sosiale medier kan få ungdommen interessert i politikk.

Chris Hughes snakker om Barak Obamas internettkampanje i 2008. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

– Politikere og ledere må forstå at sosiale medier har gjennomsyret hverdagslivet for de aller fleste. For det første bruker vanlige mennesker sosiale medier hele tiden. For det andre er sosiale medier ikke kun en arena for å kringkaste et budskap, det er ikke det folk ser etter, eller hva sosiale mediene er designet for, sier Hughes.

Han mener sosiale medier er steder for å ha samtaler. Og de foregår på forskjellige måter på de forskjellige sosiale mediene.

– Det er ikke som tv eller radio hvor du kun sender ut beskjeder. Det er steder der du kan ha en stemme, men du må også svare og engasjere deg i dialoger. Tilbakemeldingene man får som politiker har en enorm verdi, for her møter man virkelig grasrota av befolkningen og kan lære å forstå hvordan de tenker.

– Det viktigste er å lytte

Han ser ut som om han akkurat gikk ut av gymnaset, men her kommer uttrykket om ikke å skue hunden på håret til sin fulle rett. Han tjente 5,4 milliarder kroner på Facebook, sitter nå som eier og redaktør for det amerikanske dyptpløyende kunst- og politiske magasinet The New Republic, og reiser verden rundt og holder foredrag for politikere og ledere om bruken av sosiale medier.

– Hva er det som er viktigst for en politiker som skal bruke sosiale medier?

– Det viktigste er å lytte. En oppskrift på fiasko er å kun rope ut på sosiale medier uten å bry seg om hva andre sier, eller å vente på et svar. Det er i grunnen ikke så annerledes enn hvordan det var før sosiale medier, sier Chris Hughes til NRK.

Chris Hughes snakker om etableringen av Facebook. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz