Hopp til innhold

Facebookgrunnlegger maner til forsiktighet på nett

– Alle internettbrukere bør tenke seg om når det gjelder å legge ut privatlivet sitt på nett, sier en av Facebooks grunnleggere.

Chris Hughes i Norge. Snakker om personvern.

Hughes om personvern

Sammen med de tre romkameratene sine på Harvard Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, og Eduardo Saverin skapte Chris Hughes Facebook.

– Ideen var enkel: hvordan kan vi gjøre det enkelt for studentene å dele med venner og familier hvordan de har det, og samtidig finne ut hvordan de har det der hjemme, sier han.

Dette var 2004, folk brukte e-post og noen veldig få spesielt teknologi-interesserte skrev blogger.

– Det var bare et frø av en idé som startet på Harvard. Og så eksploderte det, sier Hughes.

Chris Hughes snakker om etableringen av Facebook. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

– Bytt passord på Facebook-kontoen

Han bedyrer at Facebook tar sikkerhet på alvor, og forteller at han selv har en konto som han bruker også privat. Samtidig sier han at alle må tenke seg om og bruke sunn fornuft når det gjelder bruken av sosiale medier.

– Det er viktig å endre passord nå og da, for å hindre hackere i å kunne utnytte kontoen din. Det er lurt for all sosial media og internettbrukere å tenke seg om når det gjelder privatlivet sitt på nettet, sier han.

Vil lære politikere om sosiale medier

I dag er han i Norge for å lære politikerne om bruken av sosiale medier og internett. 27 åringen står bak to av internetts mest suksessfylte nyetableringer: Han var en av fire som startet Facebook og han bidro til at Barack Obama vant presidentvalget i USA i 2008.

– Jeg skulle gjerne si at jeg tok en kalkulert avgjørelse om å være med på kampanjen, fordi jeg så at det ville bli en suksess. Men, det var nok mer magefølelsen som fortalte meg at dette ville bli historisk. Det ville jeg være en del av, sier Hughes om hvorfor han tok permisjon fra Facebook for å bli med på internettkampanjen for at Obama skulle vinne valget.

Chris Hughes snakker om internett generelt. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

Lærer politikerne om sosiale medier

Christ Hughes er teknologistjerna med mennesker som businessområde. I både Facebook- og Obamakampanjen har han pløyet gjennom menneskelig atferd, og satt det inn i online-systemer som skal hjelpe mennesker med å gjøre som de ønsker.

Ifølge et intervju med Hughes i Fastcompany.com var han med på å utvikle den mest robuste samlingen webbaserte sosiale nettverkbyggende verktøyer som noen sinne er blitt brukt i en politisk kampanje. Disse tillot stimulerte borgere å bli aktivister lenge før en eneste av Obamas ansatte kom til stede for å lære dem hvordan.

I dag er han i Norge for å lære politikere om sosiale medier, og fortelle dem om hvordan internett og sosiale medier kan få ungdommen interessert i politikk.

Chris Hughes snakker om Barak Obamas internettkampanje i 2008. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

– Politikere og ledere må forstå at sosiale medier har gjennomsyret hverdagslivet for de aller fleste. For det første bruker vanlige mennesker sosiale medier hele tiden. For det andre er sosiale medier ikke kun en arena for å kringkaste et budskap, det er ikke det folk ser etter, eller hva sosiale mediene er designet for, sier Hughes.

Han mener sosiale medier er steder for å ha samtaler. Og de foregår på forskjellige måter på de forskjellige sosiale mediene.

– Det er ikke som tv eller radio hvor du kun sender ut beskjeder. Det er steder der du kan ha en stemme, men du må også svare og engasjere deg i dialoger. Tilbakemeldingene man får som politiker har en enorm verdi, for her møter man virkelig grasrota av befolkningen og kan lære å forstå hvordan de tenker.

– Det viktigste er å lytte

Han ser ut som om han akkurat gikk ut av gymnaset, men her kommer uttrykket om ikke å skue hunden på håret til sin fulle rett. Han tjente 5,4 milliarder kroner på Facebook, sitter nå som eier og redaktør for det amerikanske dyptpløyende kunst- og politiske magasinet The New Republic, og reiser verden rundt og holder foredrag for politikere og ledere om bruken av sosiale medier.

– Hva er det som er viktigst for en politiker som skal bruke sosiale medier?

– Det viktigste er å lytte. En oppskrift på fiasko er å kun rope ut på sosiale medier uten å bry seg om hva andre sier, eller å vente på et svar. Det er i grunnen ikke så annerledes enn hvordan det var før sosiale medier, sier Chris Hughes til NRK.

Chris Hughes snakker om etableringen av Facebook. Intervjuet av Mikal Olsen Lerøen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.