Hopp til innhold

Eirik rappet seg ut av Stjernekamp

Ingen av årets Stjernekamp-artister har hiphop som sitt levebrød, men det likevel var mange som imponerte stort. Til slutt var det rockeren Eirik fra Bergen som trakk det korteste strået med sin versjon av Outkasts «Ms. Jackson»

Eirik synger hiphop i Stjernekamp

Eirik rappet seg gjennom teksten til Ms. Jackson, men også ut av Stjernekamp.

Foto: Julia Naglestad / NRK

– Det er synd det måtte ende så tidlig, sa en litt skuffet Eirik Søfteland til NRK.no da det ble klart at han måtte reise hjem fra årets Stjernekamp.

Han la lista høyt for seg selv, med Outkasts 16 år gamle monsterhit «Ms. Jackson». Med store tekstmengder og hurtig tempo kom han seg godt gjennom, og dommerne var fornøyde med det de så og hørte.

– Shit, det er bare så vilt å kaste seg ut i den låta her. Det er helt fantastisk. I begynnelsen var jeg livredd, for det er så mange ord. Men når du får slappa av litt er det vilt bra. Det begynte dumpete, men så endte det dritkult, sa dommer Mona B. Riise.

Men det holdt ikke hele veien, og sammen med Heidi og Celine var han blant de med færrest stemmer.

– Det er litt trist å gå glipp av opera som er neste uke, men jeg er veldig fornøyd med dagens opptreden, og jeg håper jeg imponerte flere enn meg selv, sier han.

– Hadde det kjempegøy!

Heidi, hiphop i stjernekamp

Heidi Gjermundsen Broch koste seg med sin hiphop-opptreden.

Foto: Julia Naglestad / NRK

En annen som ikke hadde publikum helt med seg var musikalstjernen Heidi Gjermundsen Broch. Hun valgte Paperboys' «Lonesome Traveller», først og fremst på grunn av teksten. Selv er hun veldig fornøyd.

– Jeg hadde det kjempegøy, og er veldig glad for å gå videre, sier hun.

Som musikalartist er hiphop langt utenfor komfortsonen, men Heidi forteller at hun har lært noe av alle sjangre hun har gjort i Stjernekamp.

– Det er en gave å få gjøre så mye forskjellig.

Nå gleder hun seg til neste ukes opera, først og fremst for å få jobbe med operastjernen Solveig Kringlebotn.

– Det kan være en fordel at jeg har sunget klassisk, men selv om det også er et stykke fra opera, er det fortsatt nærmere enn hiphop.

– Oppstår magiske øyeblikk

Mona B Riise og missy elliott

Mona B. Riise har hiphop som en av sine favorittsjangre. Her er hun sammen med en av favorittene, Missy elliott.

Foto: Privat

Hiphop er en sjanger mange gleder seg til i Stjernekamp, fordi det kan by på god underholdning både på godt og vondt. Dommer Mona B. Riise gleder seg alltid ekstra til hiphop, som kan sies å være hennes favorittsjanger.

– For fire år siden var det utenkelig å ha en ren hiphop-kveld i beste sendetid på norsk TV, og nå har vi det hvert år. Og det er gøy å se at artistene tar det på alvor, sier hun.

Og det har vært mange severdige øyeblikk, både på godt og vondt.

– Alle har jo sunget i dusjen, men hvor mange har rappet i dusjen? Uansett hvor god man er som sanger, betyr det ikke at man rapper bra, sier Mona.

Men flere har imponert stort, og også overrasket når de først har fått muligheten, og Mona trekker frem blant annet Thuva og Silya fra sesong 1 og 2 som gode eksempler.

– Ofte kan det oppstå magiske øyeblikk, som da Paul gjorde Eminem i fjor (ekstern link). Han hadde gjort det litt middelmådig, og så ganske dårlig i storband, før han kom og imponerte stort i hiphopen!

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB